Fixi, avagy pályakerékpár

Az örökhajtós kerékpárok (fixik /pályakerékpárok) fő jellemzője, hogy nincs a hátsó tengelyükön szabadonfutó mechanika, általában nincs rajtuk fék, se váltó, mivel egysebességesek. Ha a hátsó kerék forog, a pedálok is forognak vele együtt még hátrafelé is, így tekerés közben nem lehet rajtuk pihenni. A sportolásra használt fixikkel fékezni, lassítani a kontrafékezéshez hasonló erős ellentartó mozdulattal lehet. Az ülés magasan, a kormány alacsonyan van felszerelve, így biztosítva jó aerodinamikát a kerékpárosnak.

A városban használatos fixiken lévő kormánytípus széles skálán mozog, a valódi pályakerékpárokra pedig pályakormányokat szerelnek. Kerekek tekintetében eltérést a hátsó keréknél tapasztalunk, mivel a pályakerékpároknál ez nehezebb, lendkerékként funkcionál.

A fixiket eredetileg kizárólag pályakerékpárnak, zárt pályás használatra fejlesztették, de használatuk nagy divatba jött. Ebben az a probléma rejtőzik, hogy bár a pályakerékpárokat fel lehet szerelni fékkel, ezt sokan nem teszik meg. A szembejövő fixik egy része illegálisan közlekedik, ugyanis a kiegészítő fékkel nem rendelkező pályakerékpárokat tilos közúti forgalomba vinni. A fixiket a futárok kezdték el használni az utcán, mivel az egysebességes lánc lassabban nyúlik, a fék hiánya miatt nem kopik a felni, és fékbetéteket sem kell cserélni.