Dirt kerékpár

A dirt kerékpárok párhuzamosan fejlődtek a mountain bike-ok és a BMX-kerékpárok egyik típusaként. Mindkét bicikli alkalmas látványos trükkök, elképesztő akrobatikus mutatványok kivitelezésére, de a MTB-utód dirt biciklik felépítése masszívabb. Ezen tulajdonságai alapján könnyű kitalálni, hogy a dirt kerékpárok nem utcai közlekedésre alkalmas járművek, hanem sporteszközök, amelyekkel használóik akár professzionális versenyeken is részt vehetnek.

Aki hobbiból ismerkedik a dirt biciklikkel, elérhető áron talál modelleket a BMX dirt kategóriáiban, a sportot komolyabban űzők valószínűleg a MTB-alapokkal rendelkező bringák között válogatnak.

A magyar vásárlók elsősorban földes ugratókon, hegyvidéken használják a dirt kerékpárjukat, amelyek megerősített, alacsony felépítésű vázzal rendelkeznek, jellemzően egysebességesek. Első fékkel általában nem látják el őket, mert ez a legtöbb használó számára szükségtelen tartozék, de igény szerint nincs akadálya a felszerelésének.

A dirt kerékpárok hajtóműve nagyon masszív, stabil, hiszen jól kell bírnia a terhelést, mivel folyamatosan komoly erőhatásoknak van kitéve a különböző figurák miatt. Kerekei vastagok, ballonos gumival szereltek, nagyrészt 26 colos átmérőjűek.

Dirt kerékpár bővebben:

 

A dirt kerékpár a MTB kerékpársport extrém vonalának egyik képviselője. Szinte egyidős a terepkerékpározással, jellegében és kialakításában azonos a BMX-ezéssel. Az extrém sportok alaptípusának tekinthető, napjainkra jellemző stílus-szétválásoknak hála, több típusát különböztethetjük meg. Nevéből adódóan mindegyik alapja a síkra vagy domboldalra földből épített ugratókkal ellátott pálya, melyen a dirt kerékpár segítségével végig gurulva látványos trükköket lehet végrehajtani. Kezdő kerékpárosok még az ugrásokkal ismerkednek, addig a versenyzők több átfordulásos szaltókkal, és egyéb forgásokkal kápráztatják el társaikat és a nézőközönséget.

A nyújtott, hosszú ugrások, amik alatt elég idő áll rendelkezésre a trükk bemutatására, hasonlatossá teszi a DH kerékpározáshoz, ezért sok versenyző ebben a stílusban is képviselteti magát, de a dirt kerékpár felépítése lényegesen eltér a downhilltől. Egy DH-versenyhétvége során látványos kiegészítő eleme a 4cross nevű társával együtt, ami a dirt gyorsabb, de kevesebb trükköt bemutató változata. Itt négy versenyző küzd egymás ellen dirt kerékpár segítségével, ami lehet 20-as BMX, vagy 24-26-os kerekű MTB is.

A dirt kerékpár jellemzője az egysebességes hajtásrendszer, a masszív erősített alumíniumváz, a könnyű és erős merevvilla, vagy a robosztus felépítésű teleszkóp. A pályák leküzdéséhez lendületre és bátorságra van szükség, ezért az egyszerűség és kevesebb technikai hibát megelőzendő jellemzően csak egy hátsó tárcsafékkel rendelkezik a dirt kerékpár.

Újabb stílusa a praktikum jegyében született kihasználva a város épített akadályait, ezt nevezzük street kerékpározásnak. Az ehhez használt dirt kerékpár hasonló felépítésű, mint a föld pályán használható társa, eltérés a gumik mintázatában, és a fékek kialakításában fedezhető fel. Stíluselemeit valamelyest a triálozás sportjából kölcsönözte, ezért ezeken a kerékpárokon tárcsafék helyett akár hidraulikus V-fékkel is találkozhatunk. Jeles képviselője az Endura kerékpáros ruházatgyártó cég szponzoráltja, a skót származású Daniel (Danny) MacAskill, aki rengeteget tesz hozzá a street stílus fejlődéséhez.

 Szinte elfeledett változata a dual slalom, ami nevéből adódóan 2 versenyző párharcát mutatja be dirt kerékpár segítségével, ezt a 4cross látványossága szorította vissza.

A youtube videók terjedésével, és az extrém bringázás egyre nagyobb népszerűségével egy újabb stílus jelent meg, ami már egy speciálisabb dirt kerékpár kialakítást követelt meg. Ezek a megalomán típusú pályák és maga a stílus Amerikából származik, ahol nem ritka egy-egy ugratón 20-30 métert is repülni. Ennek a stílusnak a neve: slopestyle.

Egy ilyen dirt kerékpár ugyanolyan masszív felépítésű, mint a merevfarú társa, de a hosszú és magas ugrások -és főleg az érkezések- miatt jellemzőbb az "összteleszkópos" kialakítás. Ezeknél a bringáknál nagyon fontos volt a megfelelő rugózás összeállítása, mivel a hatalmas ugrások végén a dirt kerékpár nyergében leérkezve nagyon erős ütést kell elnyelnie. Ennek érdekében elől és hátul is progresszív rugózást kapott a dirt kerékpár, ami azt jelenti, hogy a rugóút vége felkeményedik. Ennek a rugózásnak nem a terepleküzdő tulajdonság a lényege, hanem az érkezés erőhatásainak csillapítása. Ezen kívül nem vehet el hajtásenergiát használat közben, ami a bringa lassulását, és rontott ugrásokat okozna. Az ilyen dirt kerékpár a motorsporthoz hasonlatosan rengeteg karbantartást igényel, amit már szervizórákban mérünk.

Természetesen ajánlott a megfelelő védőfelszerelés viselése, ami nem csak a sisakban és kesztyűben nyilvánul meg, de célszerű könyök- és térdvédő használata is, kiváltképp egy új mutatvány gyakorlása közben.