Fatbike

Nincs ilyen termék
Keresendő kifejezés
Keresés típusa
ÉS (mindegyik szó szerepel)
VAGY (bármely szó szerepel)
Keresés kategóriában
Összes kategória
Miben keressen
Név
Cikkszám
Rövid leírás a termékről
Termék részletes tulajdonságai
Egyéb választható tulajdonságok
Termék paraméterek
Minimális ár
Ft
Maximális ár
Ft

Fatbike e-kerékpár

A fatbike a születését a 26"-os MTB kerékpárnak köszönheti. Jelen esetben a „fat” szó a kerékpár ballonos gumijára, testességére, és nem az emberi testtömegre utal, de azt rögtön meg kell említeni, hogy a fatbike az erősített vázának, merev villájának köszönhetően annyira strapabíró, hogy a nagyobb tömegű (akár 130-150 kg) bringásoknak is tökéletes választás lehet.

Szélesebb kerékagyakkal és felnikkel, valamint szélesebb csapágyazással felszerelt modellek. Hajtásrendszere egy átlagos hobbi MTB-hoz hasonlatos, ám a terhelés nagy része a hajtás helyett leginkább a vázat és kerekeket éri – természetesen megfelelő váltóhasználat mellett. Nehezebb kerékpárosok esetén a lánc is nagyobb igénybevételnek van kitéve, ez a kopásán és a nyúlásán azonnal észlelhető, emiatt sűrűbb cserére van szükség.

A fatbike e-kerékpár gumija jóval szélesebb a 26-os kerekű hegyikerékpáréhoz képest is, míg a belépő szintű hobbi MTB-ok esetében ez az érték 1,9-2,2 körüli, addig a fatbike bőven 4-5 körül van, sőt, akár még e felett is lehet. Már a 4 colos gumi is eléggé ballonosnak mondható, amit kellően puhára fújva egy elöl-hátul minimálisan rugózó, majdhogynem egy csillapítás nélküli fullyt kapunk, ennek köszönhetően a nagyobb méretéből adódóan könnyedén veszi az egyenetlen terep akadályait, mint például az úton levő kavicsokat, faágakat, repedéseket.

Felhasználása többféle területet érinthet: mivel a fatbike e-kerékpár szétterülő gumijai jóvoltából könnyebben lehet haladni még a homokos szakaszokon is, ezért tengerparti homokon előszeretettel használják. Viszont ezzel homlokegyenest ellentétes területen is nagy sikernek örvend a fatbike, pl. hóval borított részeken, ahol már korábban is felismerték, hogy a teherautók és egyéb motoros járművek is a ballonosabb gumikkal könnyebben haladnak. A fatbike erre a célra is remekül használható, az útegyenetlenségek okozta kellemetlenségeket a puhára fújt kerekeivel tompítja, a hóba a széles felülete miatt nem süpped bele, és nem csúszik meg, a merészebb bringások viszonylag gyorsan tudnak haladni ilyen nehebb terepeken is.

Nálunk, Közép-Európában a fatbike e-kerékpárt extrém felhasználásra tartják. Már megjelenésében is extravagáns, de a ballonos gumija nagyon sokat kibír, és mivel kisimítja az utat előttünk, akár a hegyről lefelé száguldást is sokkal komfortosabbá teszi, így az extrém hegyikerékpározás egyik megbízható résztvevője lett az elmúlt évek alatt. Egy teleszkópvillával kiegészítve a lejtőzés kedvelői előszeretettel használják, de inkább a merev villás, merev vázas formáját kedvelik leginkább. A teleszkóppal ellentétben a merev változattal a kerékpár irányítása is könnyebb, mivel a teleszkópvilla sok alkatrésszel megoldott rugózása miatt van egy kicsi oldalirányú mozgása, amitől kicsit pontatlanabbá válik. Ezt a kevésbé tapasztalt kerékpárosok talán észre sem veszik, a profik azonban már igen, és ha hajlandóak többet rákölteni, akkor számukra a drágább teleszkóp lehet a legpraktikusabb megoldás.

A V-vék elhelyezése a fatbike e-kerékpáron nem megoldható, ezért tárcsafékes felszereltségűek. A gumikat széles felnikre tették, és az esetek többségében belső gumit is használtak hozzá, mivel a belső nélküli, úgynevezett tubeless ready verzió esetén folyadékkal töltik fel a kereket, ami túlzottan megnövelné a fatbike kerekeinek tömegét. Ráadásul ez a védelem a gumiban nem terülne szét kellőképpen, ezért nem minden részén lenne hatásos. Így a belső gumi marad tehát, ami egy esetleges defekt során könnyedén cserélhető. Ám ez szerencsére csak nagyon ritkán fordul elő, köszönhetően az „alig-fújt” gumiknak.

A fatbike e-kerékpár hajtásrendszere a felszereltség és az árkategória függvényében elöl javarészt 1, hátul 8-9-10 sebességes. A teleszkópvilla is többféle lehet: a rugóstól egészen a levegős rugózásúig megtalálhatóak a különféle modellek, a rugóút pedig 100-120-130-140 mm.

Ha gyárilag nem lenne adott, akkor is mindenképpen széles kormányt javasolunk hozzá, mivel könnyebb irányba állítani a ballonos guminak és a megforgatott tömegnek az ellenállását egy szélesebb kormány segítségével.