Férfi kerékpárok

A férfi kerékpár


A biciklikhez legjobban passzoló kiegészítők és ruházat terén a férfiaknak mára
körülbelül ugyanolyan nehéz dolguk van a megfelelő kerékpár kiválasztásánál, mint a
hölgyeknek.


Napjainkra nagyon gazdag lett a kínálat szín, ár, felszereltség tekintetében. Régen a
vásárlók rendelkezésére általában egyféle szín és felszereltség állt, de napjainkban a technikai
újításoknak a sokféle felhasználási módnak és a felszereltségnek köszönhetően, a vásárlás
alkalmával rohamléptekben bővülő a választékkal szembesülünk.


A férfi kerékpár váza
A megfelelő vázméret kiválasztását a felhasználási terület alapvetően meghatározza.
Igen széles skálán mozognak a vázméretek a férfi kerékpárok esetén, ennek
köszönhetően akadályt akár a 2 m-es magasság sem jelenthet, ugyanígy a megfelelő típusok
közül az alacsonyabb férfiak is választhatnak a maguknak megfelelő típust.


A vázméret és a felhasználási kör mellett a harmadik meghatározó szegmens a váz
anyaga. A vázméretek szempontjából a férfi kerékpárok kiválasztásánál nagy segítséget
nyújthat a „nagy könyv”-nek is hívható útmutató (https://www.berguson.hu/meretvalasztasi-
tanacsado), de az ún. átlépési magasság a crosstrekking, a trekking, az MTB esetében is
lényeges szempont, melyet fontos betartani. A felső vázcső és az ágyék között minimum 2
ujjnyi szabad hely meghagyása ajánlott.


A férfi kerékpár kerékméretei.

Az idők folyamán az országúti és a crosstrekking túrakerékpárok kerékméretei nem
változtak, emiatt a vázméret és a felszereltség változatlanul a két legfontosabb szempont a
vásárlás alkalmával.
A MTB-ket jellemzi leginkább a nagyobb fejlődés: napjainkban a magasságunk, a
kerékpározási stílusunk és az anyagi körülményeink függvényében legalább ötféle kerékméret
közül választhatunk.
A 24"-es és 26"-os (24x1,95; 26x2,1) kerékméretű férfi kerékpárok ma hagyományos
típusoknak nevezhetők, ezek a tinédzserek, illetve az alacsonyabb férfiak belépő
kerékpárjainak számítanak.


Sportoláshoz 27,5" (27.5x2.3) és 29" (29x2.2) kerékméret közül érdemes válogatni,
természetesen a magasságunk, fizikai adottságaink, kerékpározási stílusunk itt is olyan
szempontok, mint a többi méret esetében.


Ennek a két méretnek létezik a boost, azaz ballonosabb változata (jellemzően 2.8-3.0)
is. A legideálisabb választás extrém sportoláshoz.


Egyre népszerűbbek az ún. fatbike-ok, ahol a kerékátmérő szintén 26" (4.8-5.8), viszont
extrém mértékű gumi ballonosság jellemzi.


A férfi kerékpár felszereltsége

A kerékpár felszereltsége is meghatározó szempont, amit a felhasználási kör
kiválasztása és az árfekvés von maga után. Egy közép-felső, vagy akár egy felsőkategóriás
kerékpár például, amelyet esetleg akciósan vásárolunk, elsőre jó ötletnek tűnhet, a későbbi
fenntartása viszont akár anyagi akár nehézségeket is okozhat.
– Rövid távon, városi használatra az 1 sebességes, kontrás, vagy agyváltós (3-7 sebességi
fokozat) hajtással felszerelt férfi kerékpár ideális választás lehet, amelyek egyszerűen
karbantarthatók és módfelett tartósak.

– Hosszabb távra, túrázásra, vagy sportoláshoz már a láncváltós hajtásrendszert ajánlott
választani, mivel az agyváltós modellekhez képest a hasznos sebességfokozat-tartománya
jóval nagyobb.
A férfi kerékpár és a súly


A kerékpáros tömege


A gyártók többsége széles tartományban határozza meg a kerékpáros és a férfi kerékpár
súlykorlátját. A 100 kg testsúlyig ajánlott modellek 120 kg-ig, vagy afelett is használhatók,
természetesen figyelembe véve azt, hogy ebben az esetben gyakoribb szervízelést, illetve
cserét igényelnek a forgó-kopó alkatrészek.
A súlykorlátok a versenyzésre kifejlesztett kerékpárok esetében az előbbieknél
természetesen szigorúbbak, viszont érzékenyebbek a felhasznált anyagok is, miközben
könnyebbek, mint az előbbi típus.


A férfi kerékpár tömege

Minden bringás a legkönnyebb kerékpárra vágyik, ám ezek sokszor a legmagasabb
árfekvésben találhatók. Egy középkategóriás MTB 13,5-14 kg körül, míg a túratrekking 16-18
kg között mozog.
Ezek a súlyadatok természetesen okozhatnak kellemetlen perceket a választás
alkalmával, ám nem feltétlenül kell a legmagasabb árkategóriájú modellekben
gondolkodnunk. A súlyt csökkenteni legkönnyebben nem a dizájnos karbon kiegészítőkkel
érdemes (kormány, kulacstartó, titán csavarszettek, nyeregcső), hanem a kerékkel.
A legkritikusabb szegmens a forgó tárgyak középpontjától legtávolabbi részek tömege,
ami a kerékpárok esetében a gumik, amelyeket felgyorsítunk, illetve lelassítunk. Egy
alumínium kormányhoz képest egy karbon kivitelű esetében 100 g-os különbség még nem
érezhető, de ha ugyanezt a 100 g-ot a keréken spóroljuk meg, a változás már
menettulajdonság tekintetében is azonnal észrevehető.