Országúti kerékpár

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend:

ORSZÁGÚTI KERÉKPÁR


Mióta feltalálták a lábbal hajtott kétkerekűeket, az országúti kerékpár az egyik legrégebbi típusnak számít, gyakorlatilag a versenyzéssel egyidős. A modell célja a lehető legkisebb tömeg és a legkisebb légellenállás párhuzamos, egyidejű megléte, és az ezek segítségével elért legjobb köridő, illetve a lehető legnagyobb sebesség. Az országúti kerékpár ezen tényezőknek és összetevőknek köszönheti kialakulását.


A modell létrejöttének kezdeti szakaszában a kerékpár egyszerű felépítésű, acélvázas szerkezetű kialakítással bírt. Később megjelentek az alumíniumvázak, amikor a technológia elérte ezen anyag megmunkálását: ezzel a könnyű anyaggal kezdték gyártani a bringák vázait, majd a kereket, megint később szinte minden alkatrészt, csak hogy a kerékpár súlyát csökkentsék. Mára már a beugró modellek mellett a középkategóriás változatok között is egyre elterjedtebbek, szinte kivétel nélkül alumínium szerkezetűek.


A fejlődésnek, az űrkorszaknak köszönheti az országúti kerékpár a szénszál megjelenését, ennek köszönhetően a sorozatban gyártott 6-7 kg menetkész-tömeggel rendelkező bringák közül is válogathatunk, már amennyiben van hozzá tehetségünk és kedvünk.


A kerékpár villája volt az első olyan alkatrész a további fejlesztések során, mely részlegesen, vagy teljes mértékben karbonból gyártottak. Ezek után ezt az anyagot használták a vázak, egy sor kiegészítő, valamint az egyik legfontosabb alkatrész, a kormány készítésére is. A ún. koskormány, az országúti kerékpárok kormánya a kosok jellegzetes, csavart formájának köszönheti elnevezését. Segítségével a legoptimálisabb és legkényelmesebb testhelyzetet érhetjük el a bringán, ami nagyobb gyorsaságot von maga után.


Ám ez az üléspozíció és testhelyzet egészségügyi problémákkal küzdők, és/vagy idős emberek esetén kellemetlen és kényelmetlen lehet, valamint amiatt, hogy a gyártók előtt is világossá vált, hogy nem minden bringás akar versenyezni is, megszületett a túra, vagy touring modell az országúti kerékpárok között. Ez a modell hosszabb fejcsővel rendelkezik, emiatt a kormány is magasabban található, így a lehető legkényelmesebb üléspozíciót vehetjük fel tekerés közben.


Az országúti kerékpárok 622-es, vagy más néven 28-as kerékmérettel felszerelt vékony gumikkal vannak kialakítva. Régebben (ez főleg az olasz régiókra volt jellemző) többféle szabvány volt érvényben, és mivel a gyártók nem tudtak egy egységes rendszerben megállapodni, mindegyik ragaszkodott a sajátjához. Ma már a többségnek, akik hallottak már az országúti kerékpárokról, a 23-622-es méret jut eszébe, ha a kerékméret szóba kerül. Ez lett mára az általános méret, de létezik emellett komfortosabb és keskenyebb, illetve ballonosabb gumiméret is.


További fő jellegzetesség a fék-váltórendszer. A mai országúti kerékpárok úgynevezett fékváltókarral felszereltek, ami annyit jelent, hogy ugyanazzal a fékkarral egyben a váltót is működtetni tudjuk a megfelelő irányba történő mozgatással (alacsonyabb árkategóriás modellek esetén karocskák, vagy kiegészítő kar segítségével, amit a fékkarra helyeznek fel). Mivel az országúti kerékpár nagyon gyors, ez rendkívül praktikus megoldás, mivel az alsó vázcsövön elhelyezni (mint a régebbi modellek esetében) nem lenne sem ésszerű, sem célszerű megoldás. Régebben ugyanis minden váltásnál le kellett nyúlni, ami a kormány elengedésével volt csak lehetséges, ez viszont lassította a versenyzőket.


A másik jellegzetesség az ún. patkófék, ami a technológia fejlődésével természetesen sok fejlesztésen esett át, régi tartozékként az elve viszont változatlan maradt. Természetesen emellett a nehezebb tárcsafékes változatok is elérhetőek, ami egyszerre nagyon divatosak és igen hatékonyak. Számos versenyen viszont balesetveszélyesnek tartják, emiatt nem megengedett a használatuk.


Minden kerékpár, amelyek versenyeken vesznek részt, igen szigorú szabályrendszernek vannak alávetve, melyet az UCI felügyel. Emiatt mindenkinek, aki versenyzésben gondolkodik, célszerű idejekorán tisztában lenni ezekkel az előírásokkal. Manapság a kerékpáron levő matrica igazolja a tulajdonosának, hogy a vásárolt kerékpár megfelel minden szabálynak.