Gyermek kerékpár

Hogyan válasszunk gyerek kerékpárt?

 

A gyerek bicikli vásárlás sem egy egyszerű feladat. Ezen írásunk célja, hogy segítséget adjunk ahhoz, hogy mire érdemes figyelni, mekkora méretű kerékpárt célszerű vásárolni, illetve mik a legfontosabb biztonsági szempontok. Így elkerülhető az, hogy a gyerekek ne a testmagasságuknak megfelelő gyerek biciklikre üljenek.

Nagyon fontos, hogy már legkisebb korban olyan kerékpár kerüljön a gyermek alá, ami minőségi alkatrészekkel van szerelve és megbízható. A kerékpározást könnyű megszeretni, viszont ha nem megfelelő méretű, felszereltségű a bringa, könnyen ellenérzést válthat ki mind a szülőből, mind pedig a gyerekből. Érdemes tehát időt és valamivel több pénzt is rászánni egy testhezálló darab kiválasztására, mert később meghálálja magát –főleg, ha kistestvér is van, mert így két apró felhasználó is élvezheti egyazon kétkerekűt.

Honnan vásároljunk gyerek kerékpárt?

 

A nagy bevásárló központokból nem igazán érdemes vásárolni, mivel sok esetben csak az a fő cél, hogy minél olcsóbb áron tudják forgalmazni ezeket a gyerek bicikliket is. Gyakran találkozni sajnos silány minőségű, kérdéses alkatrészekkel felszerelt bringákkal. Minőség tekintetében a gyártók nagy többsége nem kényezteti el a vásárlókat. Például a csapágyazások gyengék, gyakran rövid idő alatt tönkre mennek, és van olyan is, hogy egyszerűen kihagyják ezeket. Ami azt fogja eredményezni, hogy a gyermekünk nem fog tudni rendesen tekerni. Fontos szempont az is, hogy olyan gyerek biciklit válasszunk aminek fújható, levegős a belső gumija. Másik lényeges szempont, hogy a fékezés hátsó kontra fék legyen, mivel ezzel biztonságosabban meg tudnak állni. A kézi fék inkább még csak kiegészítő, tartalék legyen egy gyerek biciklin.

 

A gyerek biciklik méretezése

 

1. 12”-os gyerek biciklik, illetve futó bringa

A legkisebb méret, ami lehet futóbicikli és pedállal, oldalkerékkel szerelt kisbringa. Az első kerékpár amit már érdemes vásárolni a gyermekünk számára a futóbringa. Kezdésnek és ismerkedésnek tökéletes, kitűnően fejleszti a gyerek egyensúlyérzéket, és még nem terheljük meg őket a pedálozás feladatával. A gyermek ráérez a két keréken egyensúlyozásra, felemelt lábbal, ezerrel gurul előre és megtapasztalja, milyen lesz egy valódi bringán ülni. Utóbbi már más tészta, mert bejön a képbe a pedálozás, több helyre kell figyelni és hajtani a nem mindig könnyű szerkezetet. Akár a felnőtt daraboknál, a gyerekkerékpároknál is rendkívül fontos a megfelelő méret beállítása, így a kormánymagasság és a nyereg. Figyelembe kell venni, hogy a gyermek mindkét talpa leérjen a földre, ezzel is növelve a biztonságérzetet. Lehet még kiegészítőként oldalkerékkel próbálkozni, de ha a pedálos előtt futóbiciklin már biztosan közlekedett a gyermek, viszonylag rövid idő kell a tekerős változat kezelésére. Általában 2-4 éves kor között használatos a 12”-es méret, de ez nagyban függ a gyermek magasságától és a kerékpározáshoz való érzékétől. A Berguson kínálatában a kisfiúk számára a Csepel Drift jelenti a belépést a kerékpározás világába vagány, narancssárga színben, míg a lányoknak a Csepel Lily ciklámenben pompázva, hófehér nyereggel és markolattal. A két bringa csupán kinézetében különbözik, a felszereltségük azonos: acélváz a biztonság jegyében, oldalkerék a támogatást szem előtt tartva, láncvédő, a megelőzés érdekében, és persze ballonos Kenda gumik a stabilitást elősegítve.

 

2. 16”-os gyerek kerékpár

 

A 12” után a következő lépcsőfok, ami sokaknál az első kerékpárt jelenti. Esetenként még oldalkerékkel indul a menet, amit szép lassan elhagyva marad a kettő. A 16”-os méretnél még jobb a kontrafék (az első kerék kaphat V-féket ismerkedési célból), mivel ez megadja a kellő biztonságérzetet a biztos megállással. És ha már biztonságérzet, mint minden méretnél, itt is fontos a helyes kormány és nyeregbeállítás, hogy a gyermek úgy érezze, uralja a kerékpárt. Kitámasztó és láncvédő  is erősen ajánlott, mivel mindkettő a stabilitást és biztonságot támogatja. 5-7 év a gyermek átlagéletkora a 16”-os kerekekre épülő bringáknál, de a magasság-fejlettségi szint ezt bőven befolyásolhatja.  Ebben a korban még célszerű olyan 16”-os gyerek biciklit választani, aminek a vázkialakítása elősegíti a könnyű átlépést. A pedálok is alacsonyan legyenek, ami szintén megkönnyíti a fel és leszállást a kerékpárról. A kerekek tömlősek legyenek, s ha már nem húzható tovább a nyereg, illetve rövid a kormány-nyereg távolság, akkor sajnos már jöhet a következő méret.

A Berguson-nál a Csepel Police kivitelétől kezdve, a Kross-on keresztül, a Ghost-on át, a Kellys-ig és Merida-ig, számos modell megtalálható különféle festéssel, színösszeállítással, motívummal kislányoknak és kisfiúknak egyaránt. Mi a közös? -Az említett pótkerék, láncvédő és a ballonos, 16”-os gumik. Mi különbözik? Középkategóriától már alumínium vázra épülnek a bringák, míg a belépő darabok acélvázasak.

 

3. 20”-os gyerek kerékpár

 

Ez talán a leggyakoribb gyerek bicikli méret, ebben a kategóriában a legszélesebb a választék is. Itt is lényeges, hogy ne a “gagyit” részesítsük előnyben. Megfelelő alkatrészekkel legyen ellátva a bringa. Nagy lépés, mivel megjelenik a hátsó váltó (marokváltóval) és a kontrát felváltja az első-hátsó V-fék, bizonyos modelleknél (árkategóriában) már tárcsafék és első teleszkóp teszi teljessé a kerékpározás élményét. Előjönnek egyéni igények, mint a megfelelő markolat, nyereg és beállítások. Mondhatni, ez a méret a bringássá válás alapja. 6-9 éves kor között ajánlott, de akár a 10-11 sem kizárt a sokféle magasság és lábhossz miatt. A bevezetőben elhangzott, de talán itt a legrelevánsabb, hogy oda kell figyelni a minőségi alkatrészekre és a méretnek megfelelő kiegészítőkre, így a nyeregre, kormányra és hajtókarra. Ebben a korban a legfogékonyabbak a gyerekek, így elég könnyen el tudják sajátítani ezek használatát. Figyeljünk oda a hajtókar hosszára is, ne egy felnőtt hajtókar legyen beépítve, illetve megfelelő legyen a markolat, és a nyereg mérete is. Fontos az első fékkar mérete, illetve távolsága a kormánytól. A váz méretében nincs nagy különbség, esetleg a felsőcső kialakítása szokott változni. Ez az átlépés miatt lehet fontos. A középcsapágy magassága nem legyen túl magas. Minimális különbség lehet a lány és a fiú gyerek biciklik között, bár itt is inkább még a dizájn, a festés eltérő.

A Berguson széles spektrumon kínál 20”-os gyerekkerékpárokat: a belépő és már-már kultikussá váló, acélvázas Csepel Tacskó után erősen MTB irányban a Csepel Woodlands a következő lépcső, már alu vázzal, 6 sebességes Shimano Revoshift hátsó váltóval (a kormányon marokváltóval). Ennek alternatívája lehet a Kross Hexagon Mini 1.0 SR, szintén 6 sebességes Sunrace hátsó váltóval. Kategóriában feljebb pozícionálható a Kellys Lumi 70, ami 3 sebességes Shimano Nexus agyváltóval és agydinamóval van szerelve egy első halogén és hátsó LED lámpa erőforrásaként, valamint hátul kontrafék, elől pedig Tektro V-fékek gondoskodnak a biztos megállásról. Sőt, még csomagtartó is van rajta, ha netalántán kisebb csomag szállítására kerül sor. A top bringa ebben a kategóriában a Berguson-nál a Merida Matts J.20, ami már tárcsafékkel és 40 mm-t mozgó Suntour teleszkóppal van ellátva, illetve a kormányon a marokváltót felváltja a kormányra szerelt váltókar.

 

4. 24”-es gyerekkerékpárok

 

Ebben a méretben már kizárólag több sebességes, fokozatváltós bringákat találunk, ezek a gyerek biciklik igazán már csak a kerék és a váz méretében térnek el a felnőtt MTB kerékpároktól. Fontos, hogy könnyű legyen, lehetőleg már alumínium vázas modell, jó minőségű váltóval, ami még bőven lehet markolatváltó, de a komolyabb modelleken már karváltót is használnak.

Túlnyomórészt V-fékkel vannak szerelve, de ahogy a 20”-nál, itt is megjelennek a tárcsafékek. A hátsó váltó kiegészül az elsővel, a legtöbb esetben pedig a marokváltót felváltja a váltókar. Míg a beállításoknál a 12”-nál fontos volt, hogy a gyermek talpa is elérje a földet, úgy itt már a lábujjhegynek kell ugyanezt megtennie. A Berguson a belépő, elsősorban kislányokat megcélzó Csepel Flora-tól indítja a 24”-os gyerekkerékpár kínálatot, majd a kisfiúknak szánt Csepel Woodlands Zero folytatja a sort 6 sebességes Shimano Revoshift váltóval. A Kross Hexagon Junior 1.0 S már 50 mm-t mozgó első teleszkóppal, Shimano Tourney váltóval és váltókarral helyezi magasabbra a lécet. Erős középkategóriát képviselve a Kellys Kiter 30 Purple 11 visszahozza a Shimano Revoshift marokváltót, viszont már 7 sebességgel és Tektro V-fékekkel. Ide sorolható még a Haibike Seet HardFour 1.0, 21 sebességes Tourney váltóval és 40 mm-t mozgó Suntour teleszkóppal. A felső kategóriát a Cube képviseli az Acid 240 SL-el, amely könnyített alumínium vázas, 9 sebességes Microshift váltó és váltókar gondoskodik a fokozatokról, valamint Schwalbe gumik a megfelelő gördülésről.

A kormány magassága mindig a hatékonyság, és a kényelem közti arányt célozza meg.

Kerékpáros szülők álma, közös élményekkel, kétkeréken

Minden kerékpáros szülő arról álmodik, hogy miután megtanította a gyereket bringázni, és lehetőleg meg is szerettette vele a sportot, indulhat az első út a két utcával lejjebbi fagyizóig, később valamivel messzebb, picit túrázva, egyre nagyobb távokat megcélozva. A végén pedig már a gyerek veszi át a vezetést és jönnek a közös, kimondottan bringás programok.  Fontos, hogy az elejés sosem szabad semmit sem erőltetni, magától kell ráérezzen a kicsi az egyensúlyra, csakis így lehet kerékpárosbarát gyermekké és később felnőtté nevelni/válni.

 

5 hasznos tipp

 

    1. Ne a legolcsóbbat vegyük, még akkor sem ha úgy véljük, hogy hamar kinövik. Ez a minőség rovására fog menni!

 

    1. Nagyon fontos a megfelelő méretű gyerek bicikli kiválasztása. Nem okos megfontolás a választásnál az, hogy a gyerkőc majd belenő!

 

    1. A vásárlás után mindenképpen állítassuk be a kerékpárt, bár ez ha komoly szaküzletben vesszük már alapból benne van az árban!

 

    1. Fontos, hogy a gyereket bíztassuk, és ne erőltessük, és legyünk ott mellettük a kezdeteknél!

 

    1. Biztonsági szempontból fontos a megfelelő bukósisak használata!