Gravel bike egy mindenes, modern túrakerékpár – tökéletes működéssel, és meglepően alacsony tömeggel párosítva. Sokak életéből hiányzik a kaland, vagy a felhőtlen kikapcsolódás, amit a kerékpársport pótolhat. Sajnos nem lakhat mindenki a csodás hegyek szomszédságában, vagy gyér(ebb) forgalmú utak mentén, ahol "montizhatnának", esetleg országútizhatnának, vagy aki híján van a megfelelő eszköznek: csak városija, MTB-ja, esetleg országútija van, és a környezete nem adott ezek maradéktalan kihasználására.

Gravel kerékpár

 

Gravel bike egy mindenes, modern túrakerékpár – tökéletes működéssel, és meglepően alacsony tömeggel párosítva.

Sokak életéből hiányzik a kaland, vagy a felhőtlen kikapcsolódás, amit a kerékpársport pótolhat. Sajnos nem lakhat mindenki a csodás hegyek szomszédságában, vagy gyér(ebb) forgalmú utak mentén, ahol "montizhatnának", esetleg országútizhatnának, vagy aki híján van a megfelelő eszköznek: csak városija, MTB-ja,  esetleg országútija van, és a környezete nem adott ezek maradéktalan kihasználására.

Ezeknek az igényeknek a kielégítésére (is) született meg a gravel kerékpár, ami nevezhető mindenes túrakerékpárnak is, mellyel a teljesítményorientált terepkerékpározás mellett nem kell lemondani a hegyi szerpentinek élvezetéről sem!

 

De mi is az a gravel és milyen a gravel kerékpár?

 Magyar elnevezése egyelőre még nincs, de ha azt nézzük, hogy a "mountain bike" is beépült a nyelvezetünkbe, talán a gravel fordítását sem kell erőltetnünk, elég megértenünk, és ráéreznünk a lényegére.

 A gravel biking- azaz dózerúton (gravel) vékony gumival már vállalhatatlan útjainkon, vagy erdei turista ösvényeken (ami Magyarországon a terepezésre alkalmas utak 80 %-a) való kerékpározást jelenti, a tengerentúlon már versenyeket is rendeznek a gravel kerékpár kedvelőinek. 

A gravel kerékpár a cross trekking és a cyclocross versenygép hibridjeként jellemezhető, modern tárcsafékkel, széles áttételezéssel felszerelve. Irányítása inkább a versenyre hangolt cyclocross kerékpárokkal mutat rokonságot, de az alacsony középcsapágy-magasság azért azoknál stabilabbá teszi, így felmálházva, rossz utakon is nagyszerűen irányítható marad.

A gravel kerékpár azért is ötletes találmány, mert vele egyszeriben két kerékpárunk is kiváltható: a teljes értékű, gyors és akár komfortos országúti gép, de megfelelő terepen a szabadság élményével, a terep kerékpározás technikájával és szabadságával ajándékozhat meg. Nagyon hasonló ez a kerékpár a cyclocross versenygépekhez, ám a gravel kerékpár felépítése mégis eltér azokétól.

Egy gravel kerékpár nyergében, amikor elhagyjuk az aszfalt utakat, továbbra is haladhatunk nagy sebességgel, enyhén lejtő dózer úton ez 40-50 km/h-t is jelenthet, ilyenkor máshogy viselkedik a bringa, mint a csiki-csuki CX pályákon. Ekkor jelenthet újabb előnyt, hogy a gravel kerékpár már gyárilag is elég ballonos (32-40mm) gumija helyett akár montis méretekkel is felszerelhetjük, nagyobb komfortot nyújtva a durvább terepen is.

Kerekekből pedig szintén bármilyet használhatunk, amilyet csak szeretnénk! 35-622-es, akár 40-622-es, de nincs kizárva a 650B-s kerekek sem a 2.25” széles apró mintás gumival. EZ alkalmas lesz a hazai erdei utak 80%-ának bejárására. Egy 28-as gumit felrakva nem gond például egy amatőr tókerülő versenyen való részvétel, bár tény, hogy a nagyon vékony gumi azért nem mutat benne igazán jól.

A gravel kerékpár hajtásrendszere és fékei is teljesen más mint amit egy országúti vagy cyckocross kerékpárnál megszokhattunk, inkább a hegyikerékpárokkal mutat hasonlóságot.

Elöl, az egy nagyobb lánckerekes, vagy az országútihoz hasonlatos kéttányéros hajtómű mellé tökéletes párosítás hátul a széles áttételi tartományt biztosító lánckerék sor.

A megállást a mechanikus, vagy komolyabb felszereltségű modelleken, hidraulikus tárcsafékek teszik biztonságossá, amire a gyors lejtőkön, aszfalton és terepen is egyaránt szükségünk is lehet.

Magyarországon sokan szerették a Merida Ride túra országútijait, de azok csak aszfaltra voltak kényelmesen használhatóak. A komfortos, de még mindig aszfaltra szánt Ride szériáját leváltotta a Silex névre hallgató gravel kerékpár. Nekünk, kerékpárosoknak a tempót és a hosszútávú kényelmet az országúti kerékpárokon alkalmazott kormánytípus, és az ennek megfelelő előre dőlt testtartás biztosítja.

Ha új élményeket keresünk és csak egy bringát szeretnénk magunkénak tudni, akkor az egyik opció a gravel kerékpár legyen!

Az egyik hazai forgalmazó szavait idézve: " ...és azt még mindég nem tudjuk, hogy mire való ez a bicaj, de az első megtett kilométeren már biztossá vált, hogy kell egy saját."