Fixi kerékpár

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend:

Női Fixi kerékpár

A fixie (vagy ahogy a hazai szleng hívja, „fixi”) egy fura jelenség a kerékpárok között. A specialitását első ránézésre nem feltétlenül veszi észre egy szakavatott szem (pláne, ha a tulajdonosa a közlekedési szabályok betartása miatt a kerékpárját két külön vezérelhető fékkel szereli fel), mivel hivatalosan ezek a kerékpárok nem rendelkeznek fékrendszerrel.

Elsőre csak annyi vehető észre, hogy egy egy sebességes országúti, vagy fitness kerékpárhoz hasonlít.

Egyéntől függően lehet egyenes kormányos, keskeny, vagy széles kivitelű, és lehet koskormányos kialakítású is. Amennyiben valaki a klasszikus formát választja, a legjellemzőbbnek ez utóbbi számít, ugyanis a fixi kerékpár egy igazi versenygép, melyet ovális deszka, vagy beton pályákon használnak.

Örökhajtós kivitele, a nehezebb, az átlagember számára szinte használhatatlan áttételi tartománya, az egyedi, ám mégis egyszerű, letisztult (ezért a végtelenségig praktikus) felépítése mind-mind a sebesség hajszolását szolgálja.

A női fixi kerékpár szerelmesei pont ezt az érzést keresik benne, akik a mindennapokban is ilyen kerékpárral közlekednek, ha csak tehetik.

Előnye kétségkívül a végletekig egyszerű, könnyű, praktikus kialakításában rejlik, ami viszont tapasztalt felhasználót kíván. Gyerekkorunkból talán emlékezhetünk egy szintén örökhajtós járgányra, ez volt a háromkerekűnk. Azokhoz az akkori tudásunk még bőven elég volt, mivel inkább játékszernek számítottak, addig a mai fixi kerékpár esetében már egy egyszerű elindulás is komoly tanulást és sok-sok gyakorlást igényel.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor mi a módon lehet ezt a kerékpárt lefékezni. A női fixi kerékpárt a pedál megfelelő visszafogásával lehet megállítani, valamint extrém esetben a kerék blokkolásával, látványos hátra forgatásával lehet kihasználva a fix hajtást. Ezek a trükkök az ízületeinket azonban eléggé igénybe veszik, cserébe viszont a piros lámpánál várakozva látványos egyensúlyozást mutathatunk be a közlekedés többi résztvevőjének.

A két, egymástól külön működtethető fékberendezést, bár a KRESZ előírja, a mindennapokban a fixi kerékpár legalább egy első fékkel felszerelve már elég jól használható. Sok női „fixis” számára ez a téli időjárásra való felkészülést jelenti.

Vészfékezésre azonban (érthető módon) nem alkalmas, de a forgalom ritmusát éppen emiatt vagyunk kénytelenek a női fixi kerékpár nyergében felvenni, és a kerekezést váltók nélkül is élvezni. Ha birtokunkba kerül egy női fixi kerékpár, használata után egy váltós kerékpárra áttérve azt fogjuk tapasztalni, hogy azon is sokkal ritkábban fogunk váltani. Ezek miatt egy fixi kerékpár használatához több kitartás, figyelem, fegyelem és erőnlét szükségeltetik.

A szabályszerűen, fékberendezéssel ellátott női fixi kerékpár a legtöbb hazai gyártó termékkínálatában is megtalálható. Alapváltozatuk acél vázas kivitelű, nehéz, de látványos vastag profilú alumínium felnivel felszerelt, és a szivárvány össze színében hozzájuthatunk.

Egy speciális női fixi kerékpár a Csepel-Royalnak is köszönhető, amely a „Frisco” nevet nem véletlenül kapta, San Francisco utcáira utalva, és az ott használt fixikre. Fejlesztésükkor azok formáit vették alapul. A 20"-os méret jellemzi, mivel Az ottani szűk utcákon egy kis kerékméretű bringa sokkal hatékonyabb megoldásnak bizonyult.

A magasabb árkategóriájú, de könnyebb változatok már alumínium vázzal és könnyebb kerekekkel felszereltek, esetleg egy karbon villával kiegészítve kaphatóak.

A női fixi kerékpár legalább egy változata a nevesebb gyártók termékei között is megtalálható, hiszen a pályakerékpározás külföldön elismertebb sport, mint itthon napjainkban. Ezek a kerékpárok persze jóval drágábbak is, több százezres kategóriában mozognak, cserébe könnyű karbon kerekekkel, kormánnyal és nyeregcsővel vannak felszerelve, hogy a súlyuk is verhetetlen legyen.

A bordásszíj hajtás a női fixi kerékpár egy nagyon látványos, ám igen költséges kiegészítője. Ennek előnye nem is lehet kérdés, hiszen így láncnyúlástól sem kell tartanunk, és persze sokkal tisztább és csendesebb élményben lesz részünk.

Egy másik érdekesség a Sturmey Archer (ami nálunk kevésbé ismert) fixi agyváltója, ami a Shimano hazájából, Japánból származik, és a létezése az ottani domborzati viszonyokat ismerve maximálisan érthető.