Férfi Fixi kerékpár

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend:

Férfi fixi kerékpár

A fixie (vagy ahogy a hazai szleng nevezi, „fixi”) fura bringának számít. Első ránézésre a szakavatott szem nem feltétlenül veszi észre a benne rejlő kölönlegességet, pláne, ha a tulajdonosa a közlekedési szabályokat betartva, kerékpárját két külön vezérelhető fékkel látja el, mivel ezek a kerékpárok hivatalosan nem rendelkeznek fékrendszerrel.

Elsőre csak azt vesszük észre, hogy egy egy sebességes országútihoz, vagy fitness kerékpárhoz hasonlít.

Egyéntől függően lehet egyenes kormányos, keskeny vagy széles kivitelű, emellett  még lehet koskormányos is. Ha valaki a klasszikus formát választja, a legjellemzőbbnek ez utóbbi számít, ugyanis a férfi fixi kerékpár egy igazi versenygép, melyet ovális deszka, vagy beton pályákon használnak.

Örökhajtós kivitelű, nehezebb, az átlagember számára szinte használhatatlan áttételi tartománnyal rendelkezik. Egyedi, azonban egyszerű és letisztult, ezért a végtelenségig praktikus felépítése mind-mind a sebesség hajszolását szolgálja.

Ezt az érzést keresik benne a fixi szerelmesei, akik ha tehetik, a mindennapokban is ilyen kerékpárral közlekednek.

Előnye kétségkívül a végletekig egyszerű, könnyű és praktikus kialakítás, ami viszont tapasztalt felhasználót követel meg. Gyerekkorunkból talán emlékezhetünk egy szintén örökhajtós járműre, a háromkerekűre. Azokhoz akkoriban még bőven elég volt az akkori tudásunk, mivel inkább csupán játéknak számítottak, addig a mai férfi fixi kerékpár esetében már az egyszerű elindulás is tanulást igényel.

Felmerülhet jogosan a kérdés, hogy akkor mi a módja a fékezésnek? A pedál megfelelő visszafogásával lehet megállítani a fixi kerékpárt, valamint extrém esetben a fix hajtást kihasználva a kerék blokkolásának, látványos hátra forgatásával lehet. Ezek a trükkök azonban eléggé igénybe veszik az ízületeinket, cserébe a piros lámpánál várakozva látványos egyensúlyozást mutathatunk be közönségünknek.

Bár a KRESZ előírja a két egymástól külön működtethető fékberendezést, a fixi kerékpár legalább egy első fékkel felszerelve már elég jól használható a mindennapokban. Sok férfi „fixis” számára ez maga a felkészülés a téli időjárásra.

Vészfékezésre nem alkalmas, viszont emiatt vagyunk kénytelenek a férfi fixi kerékpár nyergében a forgalom ritmusát felvenni, és megtanulni a kerekezést váltók nélkül is élvezni. Ha birtokunkba kerül egy férfi fixi kerékpár, használata után áttérve váltós kerékpárra azt tapasztalhatjuk, hogy azon is sokkal ritkábban fogunk váltogatni. Egy fixi kerékpár mellé több figyelem, fegyelem, kitartás és erőnlét szükséges.

Több hazai gyártó termékkínálatában a szabályszerűen fékberendezéssel ellátott férfi fixi kerékpár megtalálható. Alap változatuk acél vázas kivitelű, nehéz, de látványos vastag profilú alumínium felnivel szerelve, és a szivárvány össze színében pompáznak.

A Csepel-Royalnak köszönhető egy speciális fixi kerékpár, mely nem véletlenül kapta a „Frisco” nevet. Ez San Francisco utcáira utal, és az ott használt férfi fixikre, hiszen a fejlesztés során azok formáit vették alapul. Az ottani szűk utcákon egy kis kerékméretű bringa sokkal hatékonyabbnak bizonyult, ezért a 20"-os méret jellemzi.

A drágább, de könnyebb változatok már alumínium vázzal és könnyebb kerekekkel vannak szerelve, esetleg egy karbon villával kiegészítve.

A nevesebb gyártók termékei között is megtalálható a férfi fixi kerékpár legalább egy változata, hiszen a pálya kerékpározás külföldön elismertebb sport, mint itthon napjainkban. Természetesen ezek a kerékpárok jóval drágábbak, áruk a több százezres kategóriában mozog, cserébe könnyű karbon kerekekkel, kormánnyal és nyeregcsővel vannak ellátva, hogy tömegük is verhetetlen legyen.

A bordásszíj hajtás a férfi fixi kerékpár egy nagyon látványos, ám igen költséges kiegészítője. Ennek előnye nem is kérdéses, hiszen így nem kell tartanunk a láncnyúlástól sem, és persze sokkal tisztább és csendesebb élményt biztosít.

Egy másik érdekesség az itthon kevésbé ismert gyártó, a Sturmey Archer fixi agyváltója, ami a Shimano hazájából, Japánból származik, és a létezése az ottani domborzati viszonyokat tekintve maximálisan érthető.