Fatbike

 

A fatbike kialakulását a 26"-os MTB kerékpárnak köszönheti. A nevében a "fat" szó most nem emberi tulajdonságra utal, hanem a kerékpár ballonos gumijára, annak "testességére", de az is igaz, hogy a fatbike erősített váza, merev villája miatt olyan strapabíró, hogy a nagyobb tömegű (130-150 kg) bringásoknak is tökéletes választás lehet!

Szélesebb felnikkel és kerékagyakkal, valamint szélesebb csapágyazással látták el. Hajtásrendszere egy átlagos hobbi MTB-hoz hasonló, ám a terhelés nagy része megfelelő váltóhasználat mellett ez esetben a hajtás helyett inkább a vázat és kerekeket éri. Nehezebb kerékpárosok esetén természetesen a lánc is nagyobb igénybevételnek van kitéve, ez a nyúlásán és kopásán is mérhető, ezért sűrűbben cserére szorul.

A fatbike gumija a 26-os kerekű hegyikerékpáréhoz képest is jóval szélesebb, míg a belépő szintű hobbi MTB-ok esetében ez az érték 1,9-2,2 körül mozog, addig a fatbike bőven 4-5 körül van, sőt, akár felette is lehet. Már a 4 colos gumi is eléggé ballonosnak mondható, amit kellően puhára fújva egy elöl-hátul minimálisan rugózó, majdhogynem egy csillapítás nélküli fullyt kapunk, így a nagyobb méretének köszönhetően könnyedén veszi az egyenetlen terep akadályait, mint például kavicsok, faágak, repedések az úton.

Felhasználása többféle területen lehetséges: mivel a fatbike szétterülő gumijaival könnyebben lehet a homokos szakaszokon is haladni, előkelő szeretettel használják a tengerparti homokon, de ezzel ellentétes területen is nagy sikernek örvend a fatbike, egész pontosan a hóval borított részeken, ahol már korábban is felismerték, hogy a teherautók és egyéb motoros járművek is könnyebben haladnak ballonosabb gumikkal. A fatbike bevált erre a célra is, az útegyenetlenségek okozta kellemetlenségeket tompítja puhára fújt kerekeivel, széles felülete miatt nem süpped bele a hóba, és nem csúszik el rajta, a merészebb bringások viszonylag gyorsan tudnak haladni rajta.

Nálunk, közép-Európában a fatbike extrém felhasználásra szánt kerékpár, már megjelenésében is extravagáns, feltűnő, de a ballonos gumija nagyon sokat kibír, és mivel kisimítja előttünk az utat, sokkal komfortosabbá teszi akár a hegyről lefelé száguldást is, így az extrém hegyikerékpározás egyik jelentős alakja hazánkban is a fatbike. A lejtőzés kedvelői egy teleszkópvillával kiegészítve bátran használják lefelé, de inkább a merev vázas, merev villás formája az "igazi", a teleszkóppal ellentétben a merev változattal könnyebb az irányítás is, mivel a teleszkópvilla sok alkatrésszel megoldott rugózása miatt van egy kicsi oldalirányú mozgása, nyúlása is, amitől kicsit pontatlanabb lesz. Ezt persze a kevésbé tapasztalt kerékpárosok talán észre sem veszik, a profik azonban igen, és ha hajlandóak többet rászánni, akkor számukra a drágább teleszkóp lehet a megoldás erre.

A fatbike-on a V-fék elhelyezése nem megoldható, ezért tárcsafékkel látták el. A gumikat széles felnikre rakták, és belső gumit is használtak hozzá az esetek többségében, mivel a belső nélküli, úgynevezett tubeless ready variáció esetén folyadékkal töltik fel a kereket, ami a fatbike kerekeinek tömegét túlzottan megnövelné, ráadásul nem terülne a gumiban kellőképpen ez a védelem, ezért nem minden részén lenne hatásos. Marad tehát a belső gumi, ami könnyedén cserélhető egy esetleges defekt alkalmával, ami nagyon ritkán fordul elő az "alig-fújt" gumiknak köszönhetően.

A fatbike hajtásrendszere javarészt elöl 1 sebességes, hátul 8-9-10 sebességes felszereltségtől, árkategóriától függően. Teleszkópvilla is lehet többféle rugóstól egészen a levegős rugózásúig, a rugóút pedig 100-120-130-140 mm.

Ha gyárilag nem lenne adott, akkor is mindenképpen széles kormányt javasolunk hozzá, érdemes rá lecserélni, mivel a ballonos guminak és a megforgatott tömegnek az ellenállását egy szélesebb kormány segítségével könnyebb irányba állítani.