Cyclocross

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend:

Cyclocross kerékpár

A cyclocross sportág az országúti versenyek holt szezonjába hoz izgalmakat, emiatt sok országúti versenyzővel találkozhatunk a cyclocross kerékpár nyergében is, hiszen ez számukra egy igen intenzív, téli technikai edzésformának felel meg.

Az ősz és a tél beköszöntével együtt a cyclocross szezon is kezdetét veszi, ami egy olyan látványos kerékpársport, amit külön erre a speciális igényekre átépített versenykerékpárokkal űznek.

Elsődleges feltétel egy jó kis saras, csúszkálós körpálya kiépítése különleges nyomvonal-jelöléssel, ám itt nincs igazán szükség a nagyobb szintkülönbségekre. A cyclocross kerékpár haladási útvonalába sokféle nehézségű elem kerülhet, mint például a farönk, a lépcső, és egyéb más, a versenyzők számára kialakított, átugratni, illetve leküzdeni való látványelem.

A havas-saras nyomvonal számít a leglátványosabb akadálynak, ami egy cyclocross kerékpár számára nem, viszont annál nagyobb kihívás a bringás számára.

Talán nem mindenki ismeri közelebbről a cyclocross kerékpárokat, ezért első lépésben ezt mutatnánk be röviden. Mint ahogy az már elhangzott, a cyclocross kerékpár az országúti kerékpárok közeli rokona, ez már az üléspozícióján, vázkialakításán és kormányán is egyből látható. Koskormány és fékváltókarok már ismerősek lehetnek a versenysportból, ahogyan a sportos, előredőlt ülőhelyzet is, így elképzelhetjük, hogy milyen fokú ügyességre és technikai tudásra van szükség, hogy versenyben maradjon a cyclocross kerékpár használója. Lényeges különbség, hogy nagyobb igénybevételnek vannak kitéve ezek a kerékpárok, ezért a kanyarodást és fékezést a váz és a villa is átütőtengelyes kerékrögzítéssel teszi pontosabbá és merevebbé.

28-as kerekei picit ballonosabb, 700x35-37 méretű, terepmintázatú gumikkal felszereltek, és nem a klasszikus patkófék, hanem cantilever, vagy tárcsafék található a modelleken. Korábban, a versenyszövetség szabályainak megfelelően a versenyzésre csak a cantilever változat volt használható, de ma már elfogadottak a tárcsafékes változatok is.

Már tubeless ready kerékszettel és gumival vannak szerelve a drágább cyclocross kerékpár-modellek, a nagyobb tapadás kihasználása érdekében így versenyre már átalakíthatóak. Vagyis a belső gumit eltávolítását követően a helyére speciális folyadékot töltenek, így alacsonyabb nyomáson használhatjuk a rendszert.

A téli latyakos, havas-csúszós pályán a többi versenyzővel szemben előnyt jelent ez a plusz tapadás, és attól sem kell tartani, hogy véletlenül kicsípődik a belső gumi egy lépcsőfokkal, vagy farönkkel való találkozás következtében.

A cyclocross kerékpár hajtásrendszere és váltója az országúti társaikhoz hasonló kialakítással rendelkeznek. A kedvezőbb árkategóriákban található változataik alumínium, a komoly versenygépek pedig karbon vázzal felszereltek.

Mivel versenykerékpárról van szó, külön női vázas változata nincs, viszont ugyanolyan vázméretekkel rendelkezik, mint az országúti bringák.

A cyclocross kerékpár nem csak az országútiakhoz hasonlítható, külsőre rokonságot mutat a gravel kerékpárokkal is. És csak azért külsőre, mert míg azok üléspozíciója, tengelytávja és kormánymagassága komfortosabb, inkább túrázásra kifejlesztett változatok, addig a cyclocross kerékpár kifejezetten sporteszköz, ami arra szolgál, hogy a maximum 1 órás versenyt a legjobb eredménnyel, és a legkevesebb kompromisszumot kötve legyünk képesek teljesíteni. Azonban az is megállapítható, hogy a cyclocross kerékpár igen kényelmetlen hosszútávon.

A gravel kerékpárra a sárvédőn kívül első-hátsó csomagtartó és akár (kulaccsal együtt) 3 kulacstartó is felszerelhető, ezzel szemben a cyclocross kerékpárra maximum egy sárvédőt lehet felrakni, de az igazat megvallva azt sem érdemes, mivel a vázon erre külön rögzítési pont nincs, és a váz formája is úgy lett kialakítva, hogy a sárférőhelyet sárvédő nélkül is képes legyen biztosítani.