Az örökhajtós kerékpárok (fixik /pályakerékpárok) fő jellemzője, hogy nincs a hátsó tengelyükön szabadonfutó mechanika, általában nincs rajtuk fék, se váltó, mivel egysebességesek. Ha a hátsó kerék forog, a pedálok is forognak vele együtt még hátrafelé is, így tekerés közben nem lehet rajtuk pihenni. A sportolásra használt fixikkel fékezni, lassítani a kontrafékezéshez hasonló erős ellentartó mozdulattal lehet. Az ülés magasan, a kormány alacsonyan van felszerelve, így biztosítva jó aerodinamikát a kerékpárosnak.

Fixi, avagy pályakerékpár

Az örökhajtós kerékpárok (fixik /pályakerékpárok) fő jellemzője, hogy nincs a hátsó tengelyükön szabadonfutó mechanika, általában nincs rajtuk fék, se váltó, mivel egysebességesek. Ha a hátsó kerék forog, a pedálok is forognak vele együtt még hátrafelé is, így tekerés közben nem lehet rajtuk pihenni. A sportolásra használt fixikkel fékezni, lassítani a kontrafékezéshez hasonló erős ellentartó mozdulattal lehet. Az ülés magasan, a kormány alacsonyan van felszerelve, így biztosítva jó aerodinamikát a kerékpárosnak.

A városban használatos fixiken lévő kormánytípus széles skálán mozog, a valódi pályakerékpárokra pedig pályakormányokat szerelnek. Kerekek tekintetében eltérést a hátsó keréknél tapasztalunk, mivel a pályakerékpároknál ez nehezebb, lendkerékként funkcionál.

A fixiket eredetileg kizárólag pályakerékpárnak, zárt pályás használatra fejlesztették, de használatuk nagy divatba jött. Ebben az a probléma rejtőzik, hogy bár a pályakerékpárokat fel lehet szerelni fékkel, ezt sokan nem teszik meg. A szembejövő fixik egy része illegálisan közlekedik, ugyanis a kiegészítő fékkel nem rendelkező pályakerékpárokat tilos közúti forgalomba vinni. A fixiket a futárok kezdték el használni az utcán, mivel az egysebességes lánc lassabban nyúlik, a fék hiánya miatt nem kopik a felni, és fékbetéteket sem kell cserélni.

Fixi kerékpárok bővebb ismertető:

A fixie, vagy ahogy a hazai szleng hívja  „fixi” egy fura jószág. Első ránézésre a szakavatott szem nem
feltétlenül veszi észre a specialitását, pláne, ha a tulajdonosa betartva a közlekedési szabályokat,
kerékpárját két külön vezérelhető fékkel látja el, mivel ezek a kerékpárok hivatalosan nem
rendelkeznek fékrendszerrel!
Elsőre csak azt vesszük észre, hogy egy egy sebességes országútihoz, vagy fitness kerékpárhoz
hasonlít.
Egyéntől függően lehet egyenes kormányos, keskeny vagy széles kivitelű, és lehet koskormányos is.
Ez utóbbi a legjellemzőbb, ha valaki a klasszikus formát választja, ugyanis a fixi kerékpár egy igazi
versenygép, melyet ovális deszka, vagy beton pályákon használnak.
Örökhajtós kivitele, nehezebb, az átlag ember számára szinte használhatatlan áttételi tartománya,
egyedi, de egyszerű, letisztult, ezért a végtelenségig praktikus felépítése mind-mind a sebesség
hajszolását szolgálja.
Ezt az érzést keresik benne a fixi szerelmesei, akik ha tehetik, a mindennapokban is ilyen
kerékpárral közlekednek.
Előnye kétségkívül a végletekig egyszerű, könnyű, praktikus kialakítása, ami viszont tapasztalt
használót kíván. Gyerekkorunkból talán emlékezhetünk egy szintén örökhajtós járműre, ez volt a
háromkerekűnk. Azokhoz akkoriban még bőven elég volt a gyermeki tudás, mivel inkább játéknak
számítottak csupán, addig a mai fixi kerékpár esetében már az egyszerű elindulás is tanulást igényel.
Felmerülhet jogosan a kérdés, hogy akkor mi a módja a fékezésnek? A pedál megfelelő
visszafogásával lehet megállítani a fixi kerékpárt, valamint extrém esetben a fix hajtást kihasználva a
kerék blokkolásának, látványos hátra forgatásával lehet. Ezek a trükkök azonban eléggé igénybe
veszik az ízületeinket, cserébe a piros lámpánál várakozva látványos egyensúlyozást mutathatunk be
közönségünknek.
Bár a KRESZ előírja a két egymástól külön működtethető fékberendezést, a fixi kerékpár legalább
egy első fékkel felszerelve már elég jól használható a mindennapokban. Sok "fixis" számára ez maga a
felkészülés a téli időjárásra.
Ez vészfékezésre nem alkalmas, de emiatt vagyunk kénytelenek a fixi kerékpár nyergében felvenni a
forgalom ritmusát, és megtanulni váltók nélkül élvezni a kerekezést. Ha birtokunkba kerül egy fixi
kerékpár, használata után áttérve váltós kerékpárra azt tapasztalhatjuk, hogy azon is sokkal ritkábban
fogunk váltogatni. Egy fixi kerékpár mellé több figyelem, fegyelem, kitartás és erőnlét szükséges.
Több hazai gyártó termékkínálatában megtalálható a szabályszerűen fékberendezéssel ellátott fixi
kerékpár. Alap változatuk acél vázas kivitelű, nehéz, de látványos vastag profilú alumínium felnivel
szerelve, és a szivárvány össze színében pompáznak.
A Csepel-Royalnak köszönhető egy speciális fixi kerékpár, mely nem véletlenül kapta a "Frisco"
nevet. Ez utal San Francisco utcáira, és az ott használt fixikre, melyeknek formáit vették alapul
fejlesztésükkor. Az ottani szűk utcákon egy kis kerékméretű bringa sokkal hatékonyabbnak bizonyult,
ezért a 20"-os méret jellemzi.
A drágább, de könnyebb változatok már alumínium vázzal és könnyebb kerekekkel vannak szerelve,
esetleg egy karbon villával kiegészítve.
A nevesebb gyártók termékei között is megtalálható a fixi kerékpár legalább egy változata, hiszen a
pálya kerékpározás külföldön elismertebb sport, mint itthon napjainkban. Ezek a kerékpárok persze
jóval drágábbak is, áruk a több százezres kategóriában mozog, cserébe könnyű karbon kerekekkel,
kormánnyal és nyeregcsővel vannak ellátva, hogy tömegük is verhetetlen legyen.

A fixi kerékpár egy nagyon látványos, ám igen költséges kiegészítője a bordásszíj hajtás. Ennek
előnye nem kérdés, hiszen így nem kell láncnyúlástól sem tartanunk, és persze sokkal tisztább és
csendesebb élményt biztosít.
Egy másik érdekesség az itthon kevésbé ismert gyártó, a Sturmey Archer fixi agyváltója, ami a
Shimano hazájából, Japánból származik, és az ottani domborzati viszonyokat tekintve maximálisan
érthető a létezése.