Tandem kerékpár

 

A tandem kerékpárról valószínűleg elsőre mindenkinek egy két személyre kialakított, komfortos kerékpár jut eszébe. Régen nagyon sok, Csepel Camping kerékpárból átalakított tandemmel lehetett találkozni, ugyanazokkal a kis kerekekkel, csak már két fő használhatta egyidőben.

A tandem kerékpár-adta lehetőségek egyike, hogy szállíthatunk rajta "utast". Ez például szülőknek nagy segítséget jelenthet, ha a gyermekükkel együtt szeretnének kimozdulni anélkül, hogy a gyermek kisbiciklijét, vagy a kerékpáros gyermekülést magukkal vinnék. Mivel a hátsó nyereg lejjebb van, kellő biztonságot nyújt az ott utazó/tekerő kisebbnek akár egy túra alkalmával is. A hátul ülő ember is aktívan részt vesz a tandem kerékpár hajtásában, míg az elöl helyet foglaló feladata a tekerésen kívül a kormányzás is, de nagyon fontos a két személy összhangja, hogy ugyanabban az ütemben mozduljanak a lábak.

Az elöl ülő kerékpárosnál egytányéros hajtómű van, ami hátra van vezetve a hátul ülő hajtóművéhez, ami már lehet 1, 2, vagy 3 tányéros kialakítású. Innen megy hátra a hajtás, ami ritkább esetben agyváltós, de ez drágább megoldás is egyben, inkább a sűrűbben használt láncváltós kivitel a jellemző. A tandem kerékpár váltójának szükségességét indokolja a nagyobb tömeg is, melyet szállít. Használata szintén az első kerékpárosra van bízva, ahogy a fékezés, és a már említett kormányzás is, így mondhatjuk, hogy a bringázás nagy részét ő végzi, de tévedés lenne azt gondolni, hogy az "utas" csak utazik, hiszen minden kanyarodáskor együtt kell működnie a társával, valódi összhangot kell kialakítaniuk, ami fékezéskor, gyorsításkor is fontos, és főleg elinduláskor, amikor elég nagy tömeget kell álló helyzetből mozgásra bírni.

Megkönnyítve a bringások helyzetét, a két fékberendezés mellett, ami általában V-fék -drágább modelleknél tárcsafék-, a tandemeken helyet kapott egy harmadik fékberendezés is, ami általában a hátsó kereket fékezi, és az utas tudja működtetni. Ezt a féket legtöbbször rögzítőféknek is alkalmazzák speciális fékkar-kialakításnak köszönhetően, hogy a letámasztott, akár csomagokkal megpakolt kerékpár ne guruljon el.

A tandem kerékpár jellege miatt erősített, általában acél vázzal van ellátva, ez főként a városi használatú változatokra igaz, de alumínium vázasként is ismert, merev villával -drágábbak már teleszkópvillával-, mely akár túrázásra is alkalmas!

A nálunk is megtalálható tandem kerékpár általában gyárilag egyszerűbb kerekekkel van szerelve,  Schwinn-Csepel illetve a Neuzer kínálatában kapható, az ezeknél drágább változatokat hazánkban nem igazán keresik. 

A sima "utasszállításon" túl lehetőséget nyújt a tandem kerékpár azoknak is, akik valamilyen korlátozásuk miatt addig nem élhették át a bringázás felhőtlen élményét, például egy látássérült ember, vagy olyan betegségben szenvedő, aki nem lenne képes önállóan kerékpározni, a hátsó nyeregben nekik is megadatik, és akár terápiássá is válhat a tekerés.

Túrázásra aszfalton, vagy enyhébb terepen is alkalmas a tandem kerékpár, alumínium vázzal, terep gumikkal, teleszkópvillával és természetesen tárcsafékkel felszerelve megoldható a terep leküzdése párosan is, de ezzel az átlagosnál jóval hosszabb kerékpárral az aszfalton való túrázás azért könnyebben megoldható.

Ennek érdekében sokan átalakítják országúti használatra masszív, vékonyabb gumival, felnivel, merev villával, és akár országúti kormánnyal is, így egész gyors haladást lehet elérni vele, akár 40-50 km/h-t, vagy akár efölött is.

Enyhébb túrázásra trekking vagy cross trekking formát is adhatunk kétszemélyes bringánknak, szintén merev villával, félterep mintázatú gumikkal, és persze az elengedhetetlen sárvédővel és csomagtartóval. A tandem kerékpár tovább alakítható agydinamóval és tárcsafékkel is igény szerint.

A tandem kerékpár speciális változatai között találunk olyat, ami már nem csupán 2 fő számára készül, hanem akár 3-4(-5) fős családnak -ez már egyedileg tervezett, nem sorozatgyártásban készülő modell-, de más formában akár szállításra alkalmas jármű is lehet. Ezek mindegyike extra erősített alkatrészekkel van szerelve, hiszen hihetetlen nagy tömeget kell elbírniuk. Semmiképp se feledkezzünk meg arról, hogy ezek már olyan hosszúak, amiket a közlekedésben résztvevők számára egyértelműen jelezni kell a balesetek elkerülése érdekében!