CYCLOCROSS KERÉKPÁR

 

Mi a cyclocross?

 

Új hangzásúnak tűnhet, ám több mint 100 éves múltja van. Eredetileg egy francia katona találta fel a lovaglás alternatívájaként. Az 1902-től rendezett cyclocross versenyek elismerése 1910-től kezdődött, amikor egy Tour de France győztes is részt vett rajta. 1950-ben már világbajnokságot is rendeztek belőle, ami a cyclocross versenyzők időszámításának a kezdetét is jelenti. Az 1970-es évektől a Benelux államok, Csehország és az USA lettek a legnépszerűbb versenyhelyszínek.

 

A cyclo-cross versenyek 2000-4000 méter hosszú körpályán, földes, füves réteken haladnak. Egy kritérium versenyhez hasonlít, eltekintve az akadályoktól. A pályán ugyanis lépcsősor, palánk, homokágy töri meg a lendületet. Ez amiatt van, hogy az akár mínusz 10 fokban rendezett versenyen se fagyjanak át nagy sebességgel haladó versenyzők.

 

A cyclocross szakág az országúti kerékpározásból nőtt ki. Leginkább országútihoz hasonló, merevvázas, könnyű kerékpárok jellemzik koskormánnyal, de az országútinál vastagabb gumikkal és canti-fékkel. A MTB szakágnál könnyebb, de akadályokkal sűrűn megszakított terepen kerékpároznak, a versenyzők bizonyos szakaszokat (pl. lépcsők, kidőlt farönkök) futva, a kerékpárt vállon cipelve kell megtegyenek.

 

A cyclocross ha egyszerűen akarunk fogalmazni, akkor terep bringázás egy speckó országútival. Ezt a kijelentést azt adja, hogy távolról nézve a cyclo biciklik nagyon hasonlítanak az országútikhoz.  Persze részleteiben vizsgálva ez   nem teljesen igaz, hisz a krossz versenyeken nem országúti kerékpárokat használnak, csak hasonlítanak azokra. Másrészt a menetidő teljesen más, mint egy országúti viadalon. Itt egy órát kell menni nyélen, azaz maximális teljesítményen, ami nagyjából 20 km körüli távot jelent. Kevésnek tűnik, de a nagy intenzitás miatt, bőven elég. Sem az amatőr versenyek, sem pedig a világ kupa nem hosszabbak.

 

A cyclocross versenyek a késő ősztől a tél végéig tartó időszakra korlátozódnak, így jellemzően saras, havas körülmények között rendezik a futamokat, bár hazánkban idén eddig csak egy versenyen voltak igazán durva körülmények. Nemzetközi vonalon (cyclocross világbajnoki futamok, Superprestige versenyek) sok helyen alkalmaznak a különböző épített akadályokon, lépcsőkön kívül homokos részeket is a pályán, ami tovább nehezíti a tekerést.

 

Cyclocross kerékpár

 

GUMI

 

Ami első különbség az országútikhoz képest, az a terepgumik megléte, általában 33-622-es méretben. Ekkora külső méretnél evidens, hogy más féket kell használni, mert a kerék nem férne be a hagyományos patkófékek alá és sárférőhely sem maradna. Éppen ezért háromféle fék terjedt el a cx gépeken. A kantilever, a mini V-fék és a tárcsafék. Ez utóbbit alig egy éve lehet használni, előtte a szabályok nem engedélyezték.

 

VÁZ

 

Más a vázgeometria is, hiszen félig-meddig montiként kell funkcionáljon. A felsőcső kicsit hosszabb, mint országúti társaikénak, a tengelytáv szintén és a fejcsőszög is más. Erősebb csövekből készül a váz, mivel nagyobb terhelést kap és a 300g alatti villákat sem itt használják. A karbon itt is gyakorta használt anyagnak számít, minden komoly gyártónak van szénszálas vázra épülő bringája.  Kerékszettekből az  erősebbeket használják, mert ezek sem keveset kapnak, mivel világszinten is egyre nagyobb teret hódít ez a szakág, ezért a kerékgyártók is egyre több CX specifikus modellt dobnak a piacra.

 

Mire figyeljünk cyclocross vásárlás előtt?

 

Mivel Magyarországon nem jó minőségűek az utak, egyre többen választják ezeket a fajta bicikliket, az országúti helyett.

 

Első lépés:

 

Alapvetően el kell döntenünk mire, van szükségünk. A cél a versenyzés, és a minél jobb eredmény elérése, vagy a kényelmes, multifunkciós országúti gép vásárlása, ami akár krossz egy-két futamra is készen áll? Előbbi esetében nagyjából 500.000 Ft fölött kell nézelődnünk, ha utóbbit 250.000 Ft-tól tudod megvásárolni. A karbon és aluváz közötti döntés már egyéni igények szerint mennek. Viszont, ha multifunkciós cyclo bringát keresel, országútizáshoz is ezt akarod használni, akkor nem várhatunk tőle olyan könnyedséget, és gyorsaságot, mint egy azonos árú betonvasalótól, de a kényelem a garantáltan nagyobb lesz.

 

Második lépés:

 

A fékek. A cx szezon kezdete óta ennek a kérdésnek a megválaszolása jobban megosztja a bringásokat, mint Lars Van der Haar kerékpározási stílusa. A vita pedig nem alaptalan, mivel több versenyzőnek gondja volt a tárcsafék használatával, pedig elvileg azok a legtökéletesebbek egy saras pályán. Persze ezeket meg lehet előzni egy próbakörrel, erre azonban nagyon kicsi az esély, mivel jelenleg a Cube-on kívül nem tudunk róla hogy a forgalmazónál rendelkezésre állna cyclocross teszbringa, melyet a kedvenc boltod elvihet, mi pedig kipróbálhatjuk.

 

Cyclocross modellek:

 

 CUBE Cross Race Pro

Versenyzésre alkalmas kategória akkor is, ha nincs kereted egy karbon gépre. Sajnos a CUBE nem fejlesztett a karbon irányába és tárcsásból is csak egy 105-ös szettel szerelt géppel rendelkezik, bár arra a kiváló CX-77-es Shimano féket rakták! Súlyban rendben van ezért az árért, a geometriája, felszereltsége, és kezelhetősége pedig abszolút versenyzésre teremtette. Kicsit túl merev lenne túrázgatásra, bringázgatásra kárhoztatni. Az egyetlen tesztgép volt teljes Ultegra szettel, ami iszonyatosan finoman vált és az Avid Shorty fékkel brutál jól is fékez. Ár/érték arányban eléggé verhetetlennek tűnik.

 

 

Merida Cyclo Cross 4

 

Kicsit kakukktojás volt a cyclocross versenyen, mert láthatóan nem erre tervezték, hanem egy mindenes országúti bringának. Nem véletlenül találunk rajta csomagtartó szemet is! Hazai viszonyok között sportosan túrázni, néha terepezni, de alapvetően kényelmesen tekerni ideális. Mivel a mezőny legkedvezőbb árú bringája, ezért a súlya is jelentős, ami szintén nem a versenyzés barátja. Ellenben egy V-fékes fitness trekkingel partiban van csak multifunkciósabb!

 

Rose Pro Dx Cross 4000 Customs:

 

A SRAM RED hidrós tárcsafékek brutál kis erővel is iszonyatosan fognak! Az Ultegra után olyan érzés váltani vele, mint egy koszos bowdenekkel szerelt 2200-as szettel sárban, fagyban. A bringa viszont "race ready" azaz versenyzésre kész. Súlya a legkönnyebb volt az elérhető árúak között, pedig tárcsafékes. A geometria  jól eltalált és kényelmes. Ez főleg a karbon nyeregcsőnek és a hátrahajló fejnek köszönhető. Cyclocrossban sem árt a kényelem, még ha sokat nem is üldögélsz a nyeregben. 

 

Specialized Crux Pro Race Disc:

 

A Specialized mindig is tudta mi kell a versenyzőknek, nem hiába dolgoznak tucatnyi mérnökkel és versenyzők százaival. Könnyű súlya, és karbon Roval Rapide CL 40 kerékszettje miatt brutálisan gyorsítható és fékezhető is. Ehhez a SRAM RED fékek tökéletesek is. 

 

Treck Crockett 5 Disc:

 

 Kezelhetősége kiváló, akárcsak a Specialized-nek, ami nem meglepő ha a geometria táblát megnézed. Igen, még a ROSE-t is verte ebben a tudományban. A versenyzés és a kényelem ritkán jár kéz a kézben. Ha ajánlani kellene ezt a bringát, akkor azt mondanám azok vegyék ezt, akik egy "race ready" bringát szeretnének, de nem a profi versenyzés a céljuk. Ha komolyan veszed a versenyzést, akkor válaszd a Trek Crockett 7 Disc-et.