MTB 29” e-bike

Nézet:
Sorrend:
 
Nézet:
Sorrend:

MTB Fully 29 e-bike

A 29-es kerékméret a 27-essel egy időben kezdte meg a kerékpársport meghódítását, de hamarabb lett népszerűbb, mivel a méretéből következő előnyöket (melyeket mindmáig sikerrel alkalmaznak) hamar felismerték.

A 29-es ugyanazt az átmérőt jelenti, mint a 28-as trekking, vagy cross trekking, illetve az országúti kerékpárok kerekei. Csupán az erősebb felni, és a ballonosabb, terephasználatra szánt gumiabroncs jelent különbséget. Elnevezéséhez a gumi mérete adta az ötletet, hiszen a ballonosabb guminak nagyobb az átmérője, így lett az addigi 28 helyett 29 col.

A hegyikerékpárok között ez a méret mára megkerülhetetlennek számít, amennyiben ezt a sportot valaki komolyabban szeretné űzni.

Kisebb változatához képest az előnyt a nagyobb átmérő jelenti, aminek segítségével az akadályokon könnyebben átgördül, ezért szinte minden kategóriában (ahogyan a fullyk között is) találkozhatunk vele.

Mivel a kialakítása a mérete miatt a 26-os illetve 27,5-es méretű MTB-októl is eltér, ezért 29-esként nem minden stílusú kerékpár gyártható (bár ezt a problémát a gyártók igyekeznek újabb és újabb fejlesztésekkel áthidalni).

A 29-es kerékméretű CC és maraton merev vázú versenykerékpárok mellett az összteleszkópos változatok is igen népszerűek. Elől-hátul jellemzően 100-110 mm rugóúttal rendelkeznek, és nagyon könnyű alumínium vagy carbon vázakra szerelik fel őket.

Kis vázmérettel készült MTB Fully 29 e-bike-okat az alacsonyabb versenyzők is találhatnak, bár azt mindenképpen érdemes tudniuk, hogy számukra ez jóval több kompromisszumot jelent, mint előnyt. A nagy kerékmérettel hosszú és magas MTB Fully 29 e-bike-ok építhetőek, ezért ezt a változatot inkább a magasabb kerékpárosoknak ajánljuk.

A trail felhasználású MTB Fully 29 e-bike bringák 120-140 mm rugóúttal felszerelt modellek, amit a gyártók a szűk, kanyargós ösvényekre igyekeznek ügyes rugóstag-elhelyezéssel jól használhatóvá tenni.

A gyártók folyamatos fejlesztésének köszönhető az is, hogy a MTB Fully 29 e-bike-ok között ma már enduro kerékpárral is találkozhatunk 150-160 mm-es rugóutas kialakítással. A 27,5-el ellentétben a MTB Fully 29 e-bike-ból DH változat nem létezik, mivel túl sok kompromisszum megkötésére kényszerülnénk az alacsony súlypont és a könnyű, mégis strapabíró felépítés érdekében.

A plusz rendszer használatára sokféle márkájú MTB Fully 29 e-bike akár trail, vagy enduro kategóriában is alkalmas. Ez annyit jelent, hogy 27,5+ szélesebb felnijű, ballonosabb gumijú kerekek is használhatóak a 29-es méretek helyett.

Mivel a versenyzés élvonalába tartoznak a CC és maraton változatú MTB Fully 29 e-bike-ok, emiatt a drágább árkategóriájú modellek a legfrissebb fejlesztésű, legújabb váltórendszerekkel vannak szerelve.

Az, hogy ki milyen váltórendszert részesít előnyben, ízléstől, és természetesen edzettségtől, felkészültségi állapottól is függ. Ennek köszönhetően a gyártók a MTB Fully 29 e-bike-jaikat elérhetővé tették a picit nehezebb, de praktikusabb 2x10-11-es, illetve 12 sebességes váltórendszer mellett a ma egyre divatosabb 1x11-12-13 sebességes változatokkal is.

Az elől váltó nélküli rendszereknél a MTB Fully 29 e-bike-król azért nem rázódik le a lánc a terepen, mert ezek a hajtóművek speciális lánctányérral készülnek. A fogak szélessége váltakozik, a keskeny és a vastag egymást követi, illeszkedve a láncszemek kialakításába. Noha a technológia remekül működik, az extrémebb kategóriákban a rendszert láncterelővel is kiegészítik.

Az erős és könnyű tárcsafékek, valamint a modern váltórendszer kiegészítőjeként a versenyzésre szánt MTB Fully 29 e-bike modellek teleszkópjai és rugós tagjai igen sokféleképpen személyre szabhatóak, mozgásuk beállítható, igény esetén pedig lezárható. Mivel a lehető legkisebb tömeg elérése a cél, emiatt akár egy karral, a kormányról is megoldható az azonos gyártótól származó teleszkóp és rugóstag vezérlése.

Érdekesség, hogy ma már szinte az összes gyártó MTB Fully 29 e-bike-jait belső nélküli rendszer használatára is előkészíti, de gyárilag még nem teszik meg, így a gyártósorról a legdrágább versenykerékpárok is belső gumival felszerelve gördülnek le.