Országúti e-bike

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend:

Országúti e-kerékpár

Mióta a lábbal hajtott bringák léteznek, az országúti kerékpár az egyik legrégebbi stílusnak számít, mondhatni a versenyzéssel egyidősek. Funkciója a lehető legkisebb tömeg mellett a minimális légellenállásban keresendő, és az ezek segítségével elérhető legjobb köridő, illetve a legnagyobb sebesség. Az országúti kerékpár ennek köszönheti létét, és természetesen, mint minden típusnak, ennek is létezik elektromos kerékpár változata.

Kezdetben az országúti kerékpár acél vázú kerékpár volt, egyszerű felépítéssel és kialakítással. Később, amikor már az alumínium megmunkálása elérhető technológiának számított, kezdték el használni ezt a könnyű anyagot a vázak, kerekek, később pedig szinte minden alkatrész tömegének megkönnyítésére. A mai középkategóriás verziók mellett a beugró modellek is szinte kivétel nélkül ebből készülnek.

A szénszál használatát hozta el a fejlődés, az űrkorszak, és ez az országúti kerékpár gyártásában is törvényszerűen jelent meg, így napjainkban már sorozatgyártásban készült 6-7 kg menetkész-tömegű bringákat is megvásárolhatunk, persze ha kedvünk és felkészültségünk elegendő hozzá.

Az országúti kerékpár villája volt az első alkatrész a további fejlődések során, amely részben, vagy teljes mértékben karbonból készült. Majd következtek a vázak, azután a kiegészítők, mint például az országúti kerékpár legjellegzetesebb alkatrésze, a kormány. Az ún. „koskormány”, az országúti kerékpár kormánya a kos csavart szarvának köszönheti nevét. Elvitathatatlan a praktikussága, hiszen a segítségével elérhetjük a legoptimálisabb pozíciót a kerékpáron, ami a leggyorsabbá teheti a felhasználóját.

Ez a testhelyzet idősebb korban, vagy egészségügyi problémákkal küszködők számára igen kényelmetlenné válhat, de miután a gyártók is rájöttek, hogy nem minden „országútis” akar versenyezni, ennek megoldásaként született meg a túra, vagy touring elektromos országúti kerékpár, amire a hosszabb fejcső jellemző, emiatt magasabban van kormánya is, ezzel biztosítva kényelmesebb üléspozíciót.

A vékony gumival szerelt 622-es, vagy más néven a 28-as kerék az országúti e-kerékpár másik jellegzetessége. Régen, főleg az olasz régiókban rengetegféle szabvány létezett, a gyártóknak emiatt nem is sikerült közös nevezőre jutniuk, ennek köszönhetően mindenki megmaradt a saját elképzelésénél. Ma már a legtöbb embernek, ha a kerékméretről kérdezzük, aki hallott már az országúti e-kerékpárról, rögtön a 23-622 méret jut eszébe. Ez általános méretnek számít, de emellett létezik komfortosabb és keskenyebb, ballonosabb gumiméret is.

Az országúti e-kerékpár másik jellegzetességét a fék- váltórendszer jelenti. Egy mai országúti e-kerékpár úgynevezett fékváltókarral van felszerelve, ami azt jelenti, hogy a megfelelő irányba történő mozgatással a fékkarral a váltót is lehet működtetni, alacsonyabb árú modelleknél a fékkaron elhelyezett kiegészítő kar, vagy karocskák segítségével mindez. Ez a megoldás rendkívül praktikus, mivel az országúti e-kerékpár nagyon gyors jármű, nem lenne ésszerű az alsó vázcsövön elhelyezni, ahogyan azt régebben tették a gyártók. Akkoriban minden váltáskor le kellett nyúlni, ehhez pedig el kellett engedni a kormányt, ami a versenyzőket nagyon lelassította. Az úgynevezett patkófék is hasonló tulajdonság, sokat javult a technológia fejlődésével, elvét tekintve mégis a kerékpár régi tartozéka. Persze ma már itt is elérhető a nehezebb, de mégis nagyon divatos és igen hatékony tárcsafék-változat is. Bizonyos versenyeken azonban, mivel balesetveszélyesnek tartják, és emiatt a szervezők használatát sem engedélyezik.

A versenyeken résztvevő minden országúti e-kerékpárnak szigorú szabályrendszernek kell megfelelnie, amit az UCI felügyel, ezért amennyiben versenyen szeretnél indulni kerékpároddal, a lehetőségekről célszerű mindenképp időben tájékozódni. Ma már a legtöbb e-kerékpáron logóval ellátott matrica biztosítja leendő tulajdonost, hogy a bringa minden szabálynak megfelel.