MTB 27,5”
MTB 27,5” kerékkel az irányíthatóság és gyorsaság kompromisszuma
Az immáron legelterjettebb (és MTB tekintetében legújabb) 29” és 26” colos kerékméret közötti kategória. A 27,5” colt pártolók úgy vélik, hogy mind a 29”, mind pedig a 26” col előnyeit magába hordozza, vagyis gyors, jól irányítható és dinamikus. Ki tudja, észszerűen hangzik, a valóságban viszont kerékpárosa válogatja. Lehet erdei ösvény, dimbes-dombos földút, de még aszfalt is, az első teleszkóp és a hamisítatlan MTB vázgeometria előnyei hegyre fel és hegyről lefelé vezetik a bringást és olyan élménnyel gazdagítja, amit csak egy hegyi kerékpár adhat.
Mountain bike váz acélból vagy alumíniumból? Inkább karbon?
Az MTB váz lényege, hogy strapabíró, kemény és megbízható legyen. Szempont lehet profi szinten a súly is (karbon váz!), de az előbb felsorolt három tényező talán a legfontosabb. A felfelé tekeréshez és lefelé csapatáshoz fejlesztett vázgeo a súlyelosztásban is komoly szerepet játszik, amit persze befolyásol a súly, amire a gyártók adják a választ az anyagon belül is más-más tömeg kísérleteivel. Így lehet egy alu váz könnyű és nehéz, teherbíró, időtálló. A drágább és már-már verseny MTB-k karbonból készülnek, ezzel is kimaxolva a hegyi kerékpározás sportértékét.
Váltás, hajtás, áttét az MTB-nél
A „mászás” alapfeltétele a strapabíró váltó, kell neki a nagy áttét és persze a hajtás sem utolsó szempont. Ez az oka annak, hogy a hegyi kerékpároknál a legmagasabb a fokozatszám, így a 21 sebességes modellekből gyártják a legtöbbet (elől 3, hátul 7 tárcsa), de egyre gyakoribb az elől 1, hátul 11-12 tárcsás hajtás. Utóbbit a SRAM nevével kell fémjelezzük és az NX, GX rendszerek a legékesebb példái. Azonban már a Shimano Deore XT is kijött az „egyszeres” verzióval. Az MTB-k legtöbbször Shimano váltóval vannak szerelve, mint a belépő Tourney, Acera, Altus, vagy a közép és felső kategóriás Deore, Deore XT és XTR szettek.
Fékrendszerek, MTB-re kitalálva
Nem titok, hogy a kerékpárgyártásban az MTB modelleknél jelent meg elsőként a tárcsafék (megkülönböztethetünk mechanikus és hidraulikus tárcsafékeket). Ez persze nem véletlen. Egy -általában- nehéz, 27,5” colos kerékmérettel megáldott hegyi bringát megállítani a leejtőn, sárral, vízzel átkenve, nem könnyű. Kell hát a fék és az erő, amely mérettől függő tárcsával, valamint fémes és/vagy organikus fékpofával adagolható stílustól, leejtőtől függően. Ahogy a legtöbb alkatrész esetében, a tárcsáknál sem mindegy, milyen méretűek. Általában 4 mérettel szerelik a gyártók a hegyi kerékpárokat: 140, 160, 180 és 203- milliméter átmérővel. A középút és a felhasználhatóságot figyelembe véve gyakori az elől-hátul 160 mm-es tárcsa, de picit extrémebb, mondjuk downhill kategóriában már inkább 180 és 203mm az alap. Fontos leszögezni, hogy a kisebb méret nem egyenlő a kisebb fékhatással, mert példának okáért a Shimano Deore XTR névvel fémjelzett, 140mm-es tárcsa (és fékszett) a profi bringások körében egyre nagyobb teret hódít.
Teleszkóp, mint az MTB (egyik) lelke
Kategórián belül megkülönböztethetünk „merevfarú” hegyi kerékpárokat, amelyek csak első teleszkóppal vannak ellátva és az „összteleszkóposokat”, amelyek elől-hátul engedik a mozgást. Utóbbi már költségesebb történet, de mindkét megoldásnál terepen, főleg lefelé, nagyban hozzájárul a biztonsághoz és irányíthatósághoz. Akár egy váltónál vagy hajtás szettnél, itt elszaladhatnak a forintok, rugóúttól függetlenül. Ha már rugóút, a 100mm mozgás a leggyakoribb, de kategóriától függően az extrém, 200mm-ig is elugorhatunk.
27,5” colos MTB-k a Berguson kínálatában
A Berguson-nál számos 27,5” colos kerékpár közül lehet válogatni, ami azért nagy szó, mert egyre kevesebb van a piacon a domináns 29”-os mellett. Kross, Kellys, Merida, Cube bringák várják, hogy velük fedezzék fel az erdei ösvényeket, hegyi leejtőket, de akad például Kona modell is, amely ár-érték arányban a legjobb választás lehet (RockShox Judy 100mm-t mozgó első telóval és 1x12-es Shimano Deore váltóval, hajtással és hidraulikus Shimano fékekkel).
Akár fel - akár le, csak élvezettel!