MTB 29” e-bike

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend:

MTB 29 e-bike

A 27,5-es és 29-es kerékméretet szinte azonos időben ismerte meg a kerékpáros társadalom, a méretéből következik, hogy az utóbbi számos olyan előnnyel bírt, amelyek idővel a kisebb társával szemben egyre népszerűbbé tette, amiket mind a mai napig ki is használnak. A 28-as trekkingen, crosstrekkingen vagy az országúti bringákon ez a méret egyaránt megtalálható, azonban erősebb a felni a MTB 29 kerekén, illetve alkalmazkodóbb tulajdonságokkal bír a terephez a külsőgumi, emellett még ballonosabb is. Emiatt a többi 28-asnál nagyobb az átmérővel rendelkezik, a nevéhez az ötletet az új méret adta. Így született meg a MTB 29 colos kétkerekű.

Aki a montizást versenyszerűen űzné, elengedhetetlen feltétele, hogy ezt a tulajdonságot természetesnek vegye. Könnyen jut át a kerékpár a nagyobb kerék elé kerülő akadályokon, ebből következik, hogy a különféle modelljeit szinte az összes kerékpár kategóriában megtalálhatjuk.

A MTB 29 e-bike méretében és kialakításában egyaránt különbözik a kisebb montis kerékméretű bringáktól, emiatt nem lehet 29-esnek gyártani bármilyen stílusú kerékpárt, ezért ennek érdekében a remélt változás érdekében a gyártók minden fejlesztést bevetnek.

A legfontosabb fejlesztéseket és legújabb technikákat leghamarabb a versenysportban, azon belül is a legesélyesebb kategóriákban találhatjuk meg, ezért vált a MTB 29 e-bike a legdinamikusabban fejlődő hegyikerékpár-típussá.

Amint azt az előbb említettük, a kerékmérete jelenti a terep és az idő ellen a legnagyobb fegyverét, hiszen nagyon könnyedén gördül át az akadályokon, ennek ellenére az ellenállása a kisebb méretekhez képest nem számottevő (bár bizonyos guminyomások mellett egyszerre több minta is kapaszkodhat).

A méreteinek köszönhetően kizárólag hosszú és magas kerékpárok építhetőek, emiatt kényelmesen és kompromisszumok nélkül eredményesen csak magas kerékpárosok használhatják. Ennek ellenére (vagy ezzel együtt) a MTB 29 e-bike nyergében mégis láthatunk alacsony, akár 165 cm magas női versenyzőt is, ám a versenyben maradásért nekik természetesen sokkal jobban meg kell dolgozniuk.

Az összteleszkópos (vagy más néven MTB 29 e-bike „fully”) változatok is népszerűek a 29-es merev vázú versenykerékpárok mellett. Ezek olyan MTB 29 e-kerékpárok, melyeket könnyű alumínium, vagy carbon vázra építenek, melyeket elől-hátul 100-110 mm-es rugóúttal szerelnek fel. A fullyk között (ahogyan a merev vázas MTB 29 e-bike-ok esetében is) a kisebb termetű kerékpárosok csak sok kompromisszum árán találhatnak maguknak bringát, emiatt ezt a méretet inkább a magas bringásoknak ajánljuk.

A trail kategóriájú MTB 29 e-kerékpárok teleszkópja 120-140 mm rugóutat kapott, de ma már (köszönhetően az enduro kerékpároknak) a MTB 29-esek között akár a 150-160 mm rugóút sem ritka.

A DH kedvelői azonban a MTB 29 kategóriában hiába keresik, nem találják meg a keresett modellt, ugyanis nem éri meg a sok kompromisszum, hogy – megfelelve ennek a stílusnak – a kerékpár súlypontja alacsonyan maradjon, miközben egyszerre legyen könnyű és strapabíró is.

A MTB 29 e-kerékpár alkalmassá tehető a +rendszer használatára enduro, vagy trail kategóriában is, amit úgy érnek el, hogy nem 29-es méretűekkel, hanem 27,5+-os, ballonosabb, széles felnijű kerekekkel szerelik fel.

Praktikus váltórendszer a MTB 29 e-bike többféle váltórendszere (2x10-11-12-es), és az egyre népszerűbb 1x11-12-13-as változatok közül mindenki elképzelésének, edzettségének megfelelően választhat magának megfelelő típusú, stílusú kerékpárt.

Azoknál a rendszereknél, melyeknél váltó elöl nem található, egy speciális lánctányérral látják el a hajtóművet, ezen pedig egymást váltják a keskenyebb és vastagabb fogak, így biztosítva a láncszemekbe való illeszkedést. Az eltelt idő bebizonyította, hogy ez a technika nagyon is praktikus, azonban a biztonság kedvéért az extrém bringákon egy láncterelővel még így is kiegészítik.