MTB 29

Bár a 27,5-es és 29-es kerékméret szinte azonos időben látta meg a napvilágot, a méretéből adódóan a nagyobbik számos olyan előnnyel bírt, melyek az idő múlásával a kisebb társával szemben egyre népszerűbbé vált, amiket ki is használnak mind a mai napig. A 28-as trekkingen, crosstrekkingen vagy az országúti bringákon ezt a méretet egyaránt megtaláljuk, azonban a MTB 29 kerekén erősebb a felni, a külsőgumi pedig alkalmazkodóbb tulajdonságokkal bír a terephez, mindemellett még ballonosabb is. Emiatt a többi 28-asnál nagyobb az átmérője, az új méret adta a nevéhez is az ötletet. A MTB 29 colos kétkerekű íly módon született meg.

A MTB 29 elengedhetetlen feltétele, hogy annak, aki a montizást versenyszerűen űzné, ezt a tulajdonságot természetesnek kell vennie. A kerékpár elé kerülő akadályokon a nagyobb kerék könnyen jut át, a különféle modelljeit éppen emiatt találhatjuk meg szinte az összes kerékpár kategóriában.

Nem csupán méretében, hanem kialakításában is különbözik a MTB 29 a kisebb montis kerékméretű bringáktól, így bármilyen stílusú bringát nem lehet 29-esnek gyártani, emiatt ennek érdekében a gyártók minden fejlesztést bevetnek a remélt változás érdekében.

A versenysportban, azon belül is a legesélyesebb kategóriákban találhatjuk meg leghamarabb a legfontosabb fejlesztéseket és legújabb technikákat, ezért a legdinamikusabban fejlődő hegyikerékpár-típussá vált a MTB 29.

Ahogyan előbb említettük, a legnagyobb fegyverét a terep és az idő ellen a kerékmérete jelenti, hiszen az akadályokon nagyon könnyedén gördül át, ennek ellenére nem számottevő az ellenállása a kisebb méretekhez képest (bár bizonyos guminyomások mellett egyszerre több minta is kapaszkodhat).

Kizárólag hosszú és magas kerékpárok építhetőek, köszönhetően a méreteinek, emiatt csak magas kerékpárosok használhatják kényelmesen és kompromisszumok nélkül eredményesen. A MTB 29 nyergében ennek ellenére (vagy ezzel együtt) mégis láthatunk alacsony, akár 165 cm magas női versenyzőt is, ám nekik a versenyben maradásért természetesen sokkal jobban meg kell dolgozniuk.

Az összteleszkópos (vagy másnéven MTB 29 „fully”) változatok is népszerűek a 29-es merev vázú versenykerékpárok mellett. Ezek olyan MTB 29 kerékpárok, melyeket alumínium, vagy carbon könnyű vázra építenek, elől-hátul pedig 100-110 mm-es rugóúttal felszereltek. A fullyk között is (ahogyan a merev vázas MTB 29 esetében) a kisebb termetű kerékpárosok csak erősen kompromisszumos megoldásokkal találhatnak maguknak bringát, emiatt ezt a méretet inkább a magas bringásoknak ajánljuk.

120-140 mm rugóutat kapott a trail kategóriájú MTB 29 kerékpárok teleszkópja, de ma már a MTB 29-esek között akár a 150-160 mm rugóút sem ritka, köszönhetően az enduro kerékpároknak.

Azonban a MTB 29 kategóriában a DH kedvelői hiába keresik, nem találják meg az áhított modellt, ugyanis a sok kompromisszum nem éri meg, hogy ennek a stílusnak megfelelően a kerékpár súlypontja alacsonyan legyen, miközben egyszerre könnyű, és strapabíró is maradjon.

A +rendszer használatára a MTB 29 kerékpár enduro, vagy trail kategóriában is alkalmassá tehető, amit úgy érnek el, hogy 27,5+-os, ballonosabb, széles felnijű kerekekkel szerelik fel, és nem 29-es méretűekkel.

A MTB 29 többféle váltórendszere a 2x10-11-12-es praktikus váltórendszer, és az egyre népszerűbb 1x11-12-13-as változatok közül mindenki elképzelésének, edzettségének megfelelően választhat magának megfelelő típusú, stílusú kerékpárt.

Azoknál a rendszereknél, melyeknél elöl nincs váltó, a hajtóművet egy speciális lánctányérral látják el, ezen pedig keskenyebb és vastagabb fogak váltják egymást, úgy biztosítva a láncszemekbe való illeszkedést. Az eltelt idő bebizonyította, hogy ez a technika nagyon is praktikus, azonban egy láncterelővel még így is kiegészítik a biztonság kedvéért az extrém bringákon.