MTB Fully 29

A 29-es kerékméret a 27-essel szinte egy időben robbant be a kerékpárosok életébe, viszont hamarabb vált népszerűvé, mivel idejekorán felismerték a méretéből fakadó előnyöket, melyeket mindmáig sikerrel (és a bringások nagy-nagy megelégedettségére) alkalmaznak.

Átmérője megegyezik 28-as trekking, vagy cross trekking-ével, illetve az országúti kerékpárok kerekeivel, annyi különbséggel, hogy erősebb felnivel van felszerelve, és a ballonosabb, terephasználatra szánt gumiabroncsos kialakítással rendelkezik. Az elnevezéshez az ötletet a gumi mérete adta, hiszen a ballonosabb verzió nagyobb átmérővel rendelkezik, így lett 29 col az addigi 28-as besorolás helyett.

A hegyikerékpárok között ez a méret napjainkra már megkerülhetetlenné vált, amennyiben valaki komolyabb keretek között kívánja űzni ezt a sportot.

Kisebb változatához képest éppen a nagyobb átmérő jelenti az előnyét, mivel annak köszönhetően könnyebben át tud gördülni az akadályokon, ezért szinte minden kategóriában (ahogyan a fullyknál is) képviselteti magát.

Mivel méretéből fakadóan a kialakítása is eltér a 26-os, illetve 27,5-es méretű MTB-októl, ezért nem minden stílusú kerékpárt képesek 29-esként gyártani, bár azt hozzá kell tenni, hogy ezt a problémát gyártók igyekeznek újabb és újabb fejlesztésekkel megoldani.

A 29-es kerékméretű CC és maraton merev vázú versenykerékpárok mellett az összteleszkópos verziók (például a MTB Fully 29) is igen népszerűnek számítanak a kerékpárosok között. Jellemzően 100-110 mm rugóútas kialakítással rendelkeznek elől-hátul, és nagyon könnyű alumínium, vagy carbon vázakra szerelik őket.

Az alacsonyabb versenyzők is megtalálhatják a számításukat a kis vázmérettel készült MTB Fully 29 kerékpárok világában, bár azzal mindenképpen érdemes tisztában lenni, hogy számukra ez sokkal több kompromisszummal, mint előnnyel jár. Mivel nagy kerékmérettel hosszú és magas MTB Fully 29 kerékpárok építhetőek, emiatt ezt a változatot inkább a magasabb kerékpárosok élvezhetik elsősorban.

A trail felhasználású MTB Fully 29 kerékpárok 120-140 mm rugóutas felszereltségűek, amit a gyártók igyekeznek ügyes rugóstag-kialakítással jól használhatóvá tenni a szűk, kanyargós ösvényeken való tekerésre.

A gyártók kitartásának eredménye, hogy ma már az enduro kerékpár is megtalálható a MTB Fully 29-ek között, melyek 150-160 mm-es rugóúttal vannak ellátva. A 27,5-tel szemben a MTB Fully 29 kerékpárból DH változatot nem gyártanak, mivel az alacsony súlypont és a könnyű, mégis strapabíró felépítés túl sok kompromisszum megkötésével járna.

Sokféle márkájú MTB Fully 29 kerékpár akár trail, akár enduro változatban is alkalmas a plusz rendszer használatára. Ez annyit jelent, hogy a 29-es kerekek helyett a 27,5+ szélesebb felnijű, ballonosabb gumijú kerekei is bevethetőek ebben a kategóriában.

A CC és maraton változatú MTB Fully 29 kerékpárok jelentik a versenyzés élvonalát, emiatt a drágább árkategóriájú modellek a legfrissebb fejlesztéssel, legújabb váltórendszerekkel felszerelve épülnek.

Erősen személyfüggő, és természetesen az edzettségi szint és a felkészültségi állapot is nagyban meghatározza, ki melyik váltórendszer mellett teszi le voksát, emiatt a gyártók eleve ezt szem előtt tartva állnak a kérdéshez. A MTB Fully 29 kerékpárjaikat elérhetővé tették a picit nehezebb, de praktikusabb 2x10-11 -12 sebességes váltórendszer mellett a ma már egyre divatosabbnak számító 1x11-12-13 sebességes verziókkal is.

Az elején váltó nélküli rendszereknél sokaknak nem egyértelmű, miért nem rázódik le terepen a lánc a MTB Fully 29 kerékpárokról. A válasz ott keresendő, hogy ezek a hajtóművek speciális lánctányérral készülnek. A fogak szélessége váltakozik, keskeny és vastag méretek követik egymást, így illeszkednek a láncszemekbe. A technológia ugyan remekül bevált, ám ennek ellenére (vagy emellett) az extrémebb kategóriákban láncterelővel is kiegészítik a rendszert.

Az erős és könnyű tárcsafékek, valamint a modern váltórendszer kiegészítőjeként a versenyzésre szánt MTB Fully 29 modellek teleszkópjai és rugós tagjai igen sokféle igény szerint alakíthatóak ki, mozgásuk beállítható, külön igény esetén lezárható megoldás is létezik. Mivel a cél a lehető legkisebb tömeg elérése, emiatt az azonos gyártótól származó teleszkóp és rugóstag vezérlése akár egy karral, a kormányról kezelve is megoldható.

Mindenképpen érdemes még megemlíteni azt, hogy ma már szinte az összes gyártó előkészíti a saját MTB Fully 29 kerékpárjait a belső nélküli rendszer használatára, de gyárilag ezt mégsem teszik meg, így még a legdrágább versenykerékpárok is belső gumival szerelve kerülnek a kerékpárosok és a nagyközönség elé a boltok kínálatában.