Tandem e-bike

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend:

E-bike tandem kerékpár

A tandem kerékpárról valószínűleg egy 2 személyre szabott, komfortos kerékpár jut eszébe elsőre mindenkinek. Régen nagyon sok, Csepel Camping kerékpárból átalakított tandemmel lehetett találkozni, melyek ugyanazokkal a kis kerekekkel voltak felszerelve, de már két fő használhatta egyidőben.

Az e-bike tandem kerékpár nyújtotta lehetőségek egyike, hogy szállíthatunk rajta plusz 1 főt. Ez például szülőknek nagy segítséget jelenthet, ha a gyermekükkel együtt szeretnének kimozdulni anélkül, hogy magukkal vinnéka gyermek kisbiciklijét, vagy a kerékpáros gyermekülést. Más kerékpártípusokkal ellentétben lejjebb található a hátsó nyereg, ennek köszönhetően maximális biztonságot nyújt az ott utazó és/vagy tekerő kisebbnek akár még egy túra alkalmával is. Az e-bike tandem kerékpár hajtásából a hátul ülő ember is aktívan kiveszi a részét, míg az elöl ülő feladata a tekerésen kívül a kormányzás is, de az összhang a kér személy között nagyon fontos, hogy a lábak ugyanabban az ütemben mozduljanak.

Az elöl ülő kerékpárosnál egytányéros hajtómű található, ami hátra van vezetve a hátul ülő hajtóművéhez, ami már 1, 2, vagy 3 tányéros kialakítású is lehet. A hajtás innen indul hátra, ami (a drágább típusoknál) ritkább esetben agyváltós, általában inkább a láncváltós kivitelt használják.

A nagyobb tömeg is, amelyet el kell bírnia, indokolja az e-bike tandem kerékpár váltójának szükségességét. Használata szintén az első kerékpárosra feladata, ahogyan a fékezés és a már említett kormányzás is, így mondhatjuk, hogy a bringázás nehezebbik része nagyrészt őrá hárul, de azt gondolni tévedás lenne, hogy az utas csak utazik, hiszen minden kanyarodáskor a két embernek együtt kell működniük, valódi összhang elérésére kell törekedniük, ami fékezéskor, gyorsításkor is fontos. Elinduláskor pedig pláne, amikor elég nagy tömeget kell álló helyzetből mozgásba hozni.

A kerékpárosok helyzetét megkönnyítendő, a két fékberendezés mellett (ami általában V-fék, a drágább modelleknél tárcsafék), a tandemeken egy harmadik fékberendezés is helyet kapott, ami általában a hátsó kereket fékezi, és az utas feladata annak működtetése. Ezt legtöbbször rögzítőféknek is alkalmazzák, köszönhetően a speciális fékkar-kialakításnak, hogy ne guruljon el a letámasztott, akár csomagokkal megpakolt kerékpár.

Az e-bike tandem kerékpár a jellegéből fakadóan erősített, általában acél vázzal kialakított kerékpártípus, ez főként a városi használatú változatokra igaz, de alumínium vázasként is ismert, merev villával (a drágábbak már teleszkópvillával), mely akár alkalmas túrázásra is.

A nálunk is megtalálható e-bike tandem kerékpár általában gyárilag egyszerűbb kerekekkel felszereltek, Schwinn-Csepel illetve a Neuzer kínálatában kapható, az ezeknél drágább modellekre Magyarországon nem igazán van kereslet.

Az e-bike tandem kerékpár a sima „utasszállításon” túl lehetőséget nyújt azok számára is, akik valamilyen korlátozásuk miatt eddig nem élhették át a bringázás páratlan élményét (például egy látássérült ember, vagy olyan betegségben szenvedő, aki nem lenne képes önállóan kerékpározni, a hátsó nyeregben nekik is megadatik, és a kerékpározás akár terápiássá is válhat.

Az e-bike tandem kerékpár túrázásra aszfalton, vagy enyhébb terepen is alkalmas, alumínium vázas kialakítású, terep gumikkal, teleszkópvillával és természetesen tárcsafékkel felszerelt. A terep leküzdése megoldható párosan is, de ezzel az átlagosnál jóval hosszabb kerékpárral az aszfalton való túrázás azért könnyebben megvalósítható.

Ennek érdekében sokan átalakítják országúti használathoz masszív, vékonyabb gumival, felnivel, merev villával, és akár országúti kormánnyal is, így egész gyors haladást lehet elérni vele, akár 40-50 km/h-t, vagy akár efölötti sebesség sem lehetetlen.

Enyhébb túrázásra trekking, vagy cross trekking formát is adhatunk kétszemélyes bringánknak, szintén merev villával, félterep mintázatú gumikkal, és persze az elengedhetetlen sárvédővel és csomagtartóval felszerelve. A tandem kerékpár igény szerint tovább alakítható agydinamóval és tárcsafékkel is.

Az e-bike tandem kerékpár speciális változatai között olyat verziót is találunk, amely már nem csupán 2 fő számára készült, hanem akár 3-4-5 fős családnak (ez már egyedileg tervezett, nem sorozatgyártott modell), de más formában akár szállításra alkalmassá tehető. Ezek mindegyike extra erősített alkatrészekkel felszereltek, hiszen elképesztően nagy tömeget kell elbírniuk.

Arról viszont semmiképp se feledkezzünk meg, hogy ezek a kerákpárok már olyan hosszúak, hogy a balessetek elkerülése érdekében a közlekedésben résztvevők számára egyértelmű jelzéssel kell ellátni.